door FD Mediagroep, partner | 1 mei 2017, 14:41 in Media

Hoe radio kan helpen bij storytelling

FD Mediagroep, partner | 1 mei 2017, 14:41

Tim van der Meer is partner bij Marktlink Fusies & Overnames. Marktlink begeleidt ondernemers bij het kopen en verkopen van bedrijven. “Het overnameproces is uitermate boeiend, maar bij het grote publiek onvoldoende bekend. Wij wilden graag meer verhalen kunnen vertellen over wat hier allemaal bij komt kijken."

Zo vertelt Tim van der Meer. "Voor ondernemers is een periode van een overname vaak een rollercoaster van emoties en beslissingen die in redelijk kort tijdsbestek moeten worden genomen. Achter dit proces gaan ontzettend veel interessante verhalen en dus content schuil.”

 

BNR De Overname
Van der Meer besloot een samenwerking met FD Mediagroep aan te gaan. Het concept BNR De Overname werd ontwikkeld: een radioprogrammareeks van 10, journalistiek onafhankelijke, afleveringen gepresenteerd door Paul van Liempt. In elke aflevering interviewde Van Liempt een ondernemer over zijn of haar ervaringen in het overnemen of overgenomen worden. “Wat ons erg aansprak in het concept was dat ondernemers de kans kregen om de verhalen áchter de overnames te vertellen. Radio bleek hier een uiterst geschikt medium voor, je krijgt de kans om echt de diepte in te gaan en bepaalde thema’s en emoties goed uit te lichten.”

waarin Tim van der Meer toelicht waarom een concept als BNR De Overname past bij Marktlink.

“Vanuit Marktlink zijn wij deze samenwerking aangegaan met als doelstellingen om naamsbekendheid en autoriteit te verhogen en leads te genereren. BNR De Overname heeft ons met name op de eerste twee punten gebracht wat we er vooraf van hadden verwacht. Dit merkten we onder meer aan reacties binnen en buiten ons netwerk en via reacties binnen onze ‘owned media’.”   

Wat kun je zelf als sponsor van een BNR-programma doen om een samenwerking optimaal te benutten?
“In het geval van BNR De Overname leverde de programmareeks zelf prachtige content op. Deze hebben wij doorgetrokken binnen onze eigen kanalen. Op onze website kunnen bezoekers momenteel nog altijd alle losse 10 afleveringen terugluisteren. Tijdens de campagne hebben wij de wekelijkse afleveringen aangekondigd op onze social kanalen (waarvan LinkedIn de belangrijkste is). Ook het slotevent (BNR De Overname Live) is in onze communicatie meegenomen.” Voor het behalen van optimaal resultaat uit een sponsorship is het slim om de content, in dit geval van BNR, te hergebruiken voor eigen communicatie.

Welke tips kun je andere (potentiele) sponsoren meegeven?
“Een samenwerking als deze is arbeidsintensief. Om een partnership optimaal te benutten, moet ook je eigen organisatie daarop zijn ingericht. Benader zo’n samenwerking dan ook echt als een project: formeer intern een team met voldoende beslissingsbevoegdheid. Zij moeten snel kunnen reageren en kort op de bal zitten. Wat je uiteindelijk wilt is dat de energie die in het concept zit er ook uitkomt. Om dit op een goede manier te realiseren, vergt dat ook van de partner een bepaalde investering.”

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner