door FD Mediagroep, partner | 23 mei 2017, 11:28 in Media
Personal Finance

Morgen maak ik een financieel plan. Morgen. Echt. Herkenbaar?

FD Mediagroep, partner | 23 mei 2017, 11:28

In toenemende mate worden we zelf verantwoordelijk voor onze financiële toekomstplanning. Maar hoe pak je dat aan, zonder continu met geld bezig te hoeven zijn? Daar draaide het om tijdens de Personal Finance Day van FD Mediagroep op 18 mei. Een inspirerende dag met inspirerende sprekers, interessante presentaties en hands-on masterclasses. Zo’n 1.200 beleggers, investeerders en geïnteresseerden kwamen bijeen in de Kromhouthal in Amsterdam.

"Never count your chickens before you’ve catched them”, zegt Duncan Stutterheim. Een wijze les van iemand die eigenlijk niet meer zou hoeven te werken sinds de verkoop van zijn succesvolle entertainmentbedrijf ID&T. Stutterheim is één van de sprekers die aan de tand wordt gevoeld door moderator Rens de Jong. Tip voor de zaal: ga niet voor winst, maar voor groei. Investeer dus flink in je eigen bedrijf. De grootste vergissing die je kunt maken, is denken dat je alles zelf kunt. Overspeel je hand niet, kijk uit wat je doet en blijf geïnteresseerd in geldzaken.

Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter AFM, vertelt hoe technologische ontwikkelingen de wereld veranderen. Diverse devices consumeren ons digitale gedrag en gebruiken die informatie om te verleiden en sturen. Haar advies aan de zaal is om bij beleggen uit te gaan van feiten en niet te   kiezen  vanuit emotie. Laat je niet verleiden tot snelle rijkdom. Gebruik je gezonde verstand en slaap er nog een nachtje over. Het aflossen van je hypotheek is een goede investering en doe ook jaarlijkse een financiële apk. Duurzaam ondernemer Ruud Koornstra zet de zaal aan het denken over de inzet van geld. “Zet het in voor iets goeds!”, zegt hij. “Je kunt geld sparen, maar je kunt ook je huis laten isoleren. Meer rendement en beter voor het milieu. Beslis met je portemonnee wat jij belangrijk vindt in het leven.”

Jonge ondernemers Talitha Muusse en Homam Karimi gaan in gesprek met financieel planner Gaston Hendriks. De jonge generatie kiest vanwege de vrijheid liever voor huur dan voor koop en vertrouwt er niet op dat het pensioenstelsel over veertig jaar nog zal bestaan. Sterker nog, wie weet  komt het gehele monetaire systeem wel te vervallen. Elske Doets, Zakenvrouw van het Jaar 2017 en eigenaar van Jan Doets America Tours en Rick Wassenaar, oprichter van mijngeldzaken.nl zijn wat jaren van ervaring rijker en maken andere keuzes. Hoewel ondernemers doorgaans opportunistisch zijn, kan het heel verstandig zijn om een huis te kopen op één salaris en goede verzekeringen af te sluiten voor arbeidsongeschiktheid en overlijden. Je weet nooit wat het leven je brengt. En beleg alleen in iets dat je begrijpt.  

Bezoekers van het event konden na het plenaire programma op het Finance Plein kennis vergaren over diverse financiële onderwerpen, zoals geld en kinderen, het regelen van een goed pensioen, personal finance issues van ZZP’ers, duurzaam beleggen, hypotheken en verantwoord financieel gedrag. Na wat lekkere hapjes en drankjes gingen de aanwezigen tijdens masterclasses nog wat dieper de materie in. Hoe kan ik doelgericht beleggen? Wat zijn de mogelijkheden van investeren in obligaties? Hoe ziet de toekomst van de bitcoins eruit? Hoe kan ik persoonlijk profiteren van technologische innovatie? Hoe haal ik rendement uit duurzame investeringen?

Geld maakt niet gelukkig en is slechts een middel. Een middel dat je voor vele dingen nodig hebt: studeren, kinderen, reizen, huur, hypotheek, pensioen enzovoort. Ervaringen maken wél gelukkig, dus het is fijn als je daar genoeg geld voor hebt. Het maken van een financieel plan is belangrijke voor de juiste balans tussen rijkdom en geluk. Personal Finance Day werd georganiseerd door Het Financieele Dagblad, Fondnieuws en BNR Nieuwsradio in samenwerking met Binck. Het evenement werd mede mogelijk gemaakt door Fidelity, Pictet, Think ETF's, BlackRock en kennispartners Wijzer in geldzaken, Morningstar en Omniplan.

De gebruikers van FD, BNR en Fondnieuws zijn actief bezig met persoonlijke financiële toekomstplanning. BNR luisteraars zijn ambitieuze, hardwerkende mensen en vinden luxe en comfort zeer belangrijk. Meer facts en figures over het luisterprofiel van BNR is te vinden in de factsheet 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner