door FoxScreen Bioscoopreclame, partner | 23 maart 2017, 15:56 in Bureaus & Accounts
#bioscoop #thuiskijken #tvkijken #bioscoopbezoek #stijging

Bioscoopbezoek blijft stijgen ondanks populariteit van thuis kijken

FoxScreen, partner | 23 maart 2017, 15:56

Iets meer dan de helft van de Nederlanders van 16 jaar en ouder betaalt voor het thuis kijken van films. Bijna een derde van hen kijkt ook illegaal naar films. Dat blijkt uit recent onderzoek van Stichting Filmonderzoek.

Uit het onderzoek ‘’Thuiskijkgedrag van Nederlanders’’ komt onder meer naar voren dat 16% van de Nederlanders wel eens illegaal series streamt of downloadt en 22% doet dat voor een film. Aanleiding van het onderzoek was de druk die op de verkoop van dvd’s en blu-rays is komen te staan, de toename van illegaal film kijken en het stijgende aanbod van Video On Demand.

Het thuis kijken van films en series heeft geen negatieve invloed op het Nederlandse bioscoopbezoek, deze blijft namelijk groeien. Vorig jaar bezochten ruim 34 miljoen mensen een Nederlandse bioscoop of filmtheater, een stijging van 3.7% ten opzichte van 2015. Ook de eerste drie maanden van dit jaar verlopen goed. Al ruim 9,8 miljoen mensen kwamen in het eerste kwartaal naar de bioscoop om een filmpje te pakken, vorig jaar lag dit aantal op 8,4 miljoen. De bezoekgroei is te danken aan investeringen in de renovatie van huidige bioscopen en de bouw van nieuwe bioscopen en filmtheaters. Tevens spelen technologische vernieuwingen en het succes van (inter)nationale producties een grote rol.

De thuis kijk mogelijkheden hebben dus niet zozeer invloed op het bioscoopbezoek in Nederland. Integendeel, uit hetzelfde onderzoek blijkt zelfs dat er een positieve samenhang is tussen het bezoeken van de bioscoop en het thuis kijken van films. Van de bioscoopbezoekers kijkt 96% ook thuis naar films. Het is zelfs zo dat hoe vaker men thuis films en series kijkt, des te vaker men een bioscoop bezoekt.

Het hele onderzoek is  te downloaden. 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FoxScreen Bioscoopreclame

Partner

Nu op Twitter