To b) or not to b)

Jenny Cusveller, Research Project Manager bij Mediaxplain*, over de vraag die naar het échte antwoord leidt.

Je wordt er mee doodgegooid. Geen congres ontkomt eraan:   consumer centricity. Mensen zijn advertentie-moe en bureaus spelen hier op in door de content en context nóg beter aan te passen op de consument. Het advies van een researcher? Vraag eens aan je consument wat ze nou eigenlijk vinden.  

‘Om de consument te leren begrijpen moet je naar ze luisteren’, geldt de regel. Het zend-model is nabij nietig verklaard. Consumenten zijn geen klanten meer, het worden je persoonlijke merkambassadeurs.

Daarentegen stellen researchers middels vooraf opgestelde en gestandaardiseerde vragenlijsten zichzelf het doel zoveel mogelijk consumenteninzichten te creëren. Is dit model niet een beetje achterhaald? De betreffende vragenlijsten moeten inzicht geven in het denkproces en de geanticipeerde waarden van de consument. Als de trend in de media momenteel luidt dat er geluisterd moet worden naar de consument. Waar is dan de consumer centricity te vinden als de respons kant-en-klaar wordt voorgeschoteld? Je kan toch niet luisteren als je je eigen antwoorden al voorlegt? Als je een doelgroep wilt bereiken kun je afgaan op het beweerde gedrag. Maar wanneer je leert begrijpen ‘waarom’ zij iets vinden, kun je anticiperen op dit gedrag.

Op zoek naar het waarom
Adverteerders laten zich vaak ontmoedigen door kosten en tijdsduur die gemoeid zijn bij een kwalitatieve benadering van onderzoek. Hierdoor wordt de simpele vraag ‘Waarom?’ niet genoeg gesteld.

Als we spreken van consumer centricity, moet in dit proces de consument ook al centraal worden gesteld. Hier liggen de mogelijkheden om echt begrip te ontwikkelen ten opzichte van de triggers en tresholds in de consumer journey. Vráág aan de consument wat ze vinden van een plek, merk, product of campagne. Er speelt veel meer in het hoofd van de consument dan merkherkenning of koopintentie op een schaal van 10.  Wáárom herkennen ze jouw merk en wáárom overwegen ze een aanschaf van jullie product? Kwantitatief onderzoek wordt waardevoller wanneer je deze ondersteunt met informatie die je rechtstreeks van je doelgroep hebt ontvangen.

Begrip van de consument
Met deze benadering van de doelgroep krijg je een beter beeld van de gedachtegang van de consument. Gebruik deze inzichten als steunpilaar in je communicatiestrategie voor content én context. De investering in het creëren van deze allround blik van de consument zal uiteindelijk de welbekende beperkingen van ‘tijd en geld’ doen vervagen wanneer je jouw doelgroepen en hun drijfveren daadwerkelijk begrijpt.

Nieuwsgierig naar écht inzicht in jouw doelgroep?
De Research specialisten van sparren hier graag met je over.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →