Een kijkje in de keuken van de concurrent

Interne geheimen worden gedeeld tussen verschillende PR bureaus

Stel, jij mag een concurrerend PR bureau één vraag stellen, wat zal die dan zijn? Deze maand geven Lukas Foks (Mediaxplain*), Aaron Mirck (Bureau Mirck) en Melanie van Wijk (MaisonPR) zich bloot. Denken zij hetzelfde over wat de beste manier is om je publieke relaties te onderhouden? Of zijn zij blij dat ze niet voor hetzelfde bedrijf werken?!



Lukas: “Die PR waarde - waar veel bureaus zo geheimzinnig over doen - is die nu nog steeds relevant?”

Melanie: “Natuurlijk is waarde bepalen belangrijk, want klanten willen (net als wij) weten waar ze in investeren. Er zijn verschillende berekeningen mogelijk. Als bureau moet je op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen en methoden. Het is mijns inziens belangrijker om met een klant doelen te stellen die je samen wilt bereiken en achteraf te evalueren of dat is bereikt.”

“PR waarde is een arbitraire afrekenmethode,
                                              die zijn doel soms voorbijschiet”

Aaron: “De impact van PR is soms wat ongrijpbaar. Klanten vragen bijvoorbeeld: Als ik tien publicaties scoor, is het dan een succes? of Heb ik een hogere PR waarde dan mijn concurrent voor een vergelijkbare campagne? Het lijken mij niet de meest relevante vragen. Uiteindelijk bedrijf je PR om als autoriteit in een bepaalde markt gezien te worden. Een PR waarde van een miljoen is uiteraard vaak beter dan een van honderd euro. Echter, als je je bijvoorbeeld richt op professionals in de bouw of telefoonwinkels, dan heb je misschien meer aan een publicatie in een vakblad, dan in het NOS-journaal. Kortom: een nogal arbitraire afrekenmethode, die zijn doel soms voorbijschiet.”



Melanie: “Hoe staan jullie tegenover persberichten versturen, in een wereld waar alles draait om content?“

Lukas: “Communicatie verandert. Van ‘one size fits all’ massacommunicatie, naar persoonlijke ‘one-to-one’ communicatie. Die verschuiving zien we ook in onze professie, waarbij een creatieve een-op-een benadering van journalisten vaak de tofste content oplevert. Is het persbericht dan dood? Nee, dat denk ik niet. Persberichten blijven een effectief en efficiënt middel om relatief grote persdoelgroepen te bereiken – mits er hard en relevant nieuws te delen is. Is het nieuws niet aanwezig of is het te zwak? Dan loont een meer creatieve aanpak, waarbij je content of een bepaalde insteek exclusief deelt.” 

“Communicatie verandert. Een creatieve
                            een-op-een benadering levert de tofste content op”

Aaron: “Persberichten zijn nog steeds een goed middel om tot een publicatie te komen - al wordt het soms nog verward met het doel van communicatie. We zijn naar een nieuw kantoor verhuisd, laten we een persbericht versturen!, roept een klant bijvoorbeeld. Dit is niet erg nieuwswaardig, tenzij je kan aantonen dat het bijvoorbeeld deel uitmaakt van een grotere trend. Persberichten die een op een doorgeplaatst kunnen worden, zonder subjectieve beweringen én met waarde voor de lezer, zijn dan ook nog steeds een geweldige vorm van content om publicaties in vak- en landelijke media te realiseren.”



Aaron: “De grenzen tussen paid, owned, shared en earned lijken steeds meer te vervagen. Wat betekent dat voor jou als PR manager en voor jouw bureau?”

Melanie: “Wij zijn een 360 graden bureau en onze strategieën en aanpak zijn veelal geïntegreerd. Belangrijk is dat je op de hoogte bent en een team samenstelt met verschillende expertises.”

"Belangrijk is dat je op de hoogte bent
                  en een team samenstelt met verschillende expertises”

Lukas: “Integratie & innovatie vormen de sleutel tot succes. Enerzijds zorgt het voor meerwaarde voor de opdrachtgever, zo maken we optimaal gebruik van paid content, door deze owned en zelfs earned door te zetten. Anderzijds versterkt het de communicatieboodschap richting de consument: de herkenning stijgt. Met specialisten op onder andere het gebied van media buying, social, digital, creatie en uiteraard PR, blijven we bij Mediaxplain* inspelen op die vervagende grenzen.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →