Van gijzelaar naar vrijheidsstrijder

In gesprek met Arjan van Erkel, één van de oprichters van Stichting Free a Girl

Zichtbaarheid creëren met een minimaal budget, wanneer het maatschappelijke belang voorop staat.

Als charitatieve instelling is het begrijpelijk dat de kosten t.b.v. exposure zo laag mogelijk worden gehouden. Hoe hebben jullie de afgelopen jaren toch zoveel naamsbekendheid weten op te bouwen?

vecht tegen kinderprostitutie. De problematiek is zeer schrijnend. De partijen waar wij mee werken zijn zich daarvan bewust en bieden hun diensten tegen een gereduceerd tarief of zelfs kosteloos aan. Zoveel mogelijk geld dat wij ophalen moet naar projecten en wordt besteed daar waar het echt nodig is. Dit weten de samenwerkende partijen ook.

Om je een inzicht te geven in cijfers: in 2015 waren de kosten voor fondsenwerving 16%, dat is ruim onder het toegestane percentage van 25% van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Bovendien heeft Free a Girl diverse bekende Nederlanders als ambassadeur. Zij hebben veel volgers op social media en zetten zich geheel vrijwillig in voor Free a Girl.

Kijk ook naar de jaarlijkse actie Lock me Up - Free a Girl. Dit jaar hebben meer dan 200 mensen meegedaan die allemaal hun eigen netwerk aanspreken om te sponsoren en helpen om de boodschap van Free a Girl inhoudelijk te verspreiden. Dit werkt als een olievlek en hier bereiken we bijzonder veel mensen mee.

Zelf geef ik wereldwijd lezingen en word ik als spreker gevraagd. Naast het verhaal over mijn ontvoering in 2002 in Dagestan toen ik voor Artsen zonder Grenzen werkte,  vertel ik over de oprichting en het werk van Free a Girl.

In hoeverre komt creativiteit hierbij om de hoek kijken en hoe geeft Free a Girl daar invulling aan?

Free a Girl is een relatief kleine stichting en begeeft zich in een wereld met veel grote NGO’s. Je moet creatief zijn om op te vallen. De campagne ‘ Goede doelen voor een doel’ van TBWA\NEBOKO is een mooi voorbeeld van hoe we creatief omgaan met de beperkte middelen die wij hebben. De hulp van 30 goede doelen is ingeschakeld en zij hebben op één dag hun communicatiemiddelen in het teken van Free a Girl gezet. Een creatieve en gewaagde campagne. Niet alleen voor ons, maar ook voor de deelnemende goede doelen. Naast het behaalde bereik en de donaties is de ADCN Grand Prix-award een mooie bekroning.

Free a Girl is een stichting die durft. Wij zijn degene die undercover op zoek gaan naar minderjarige meisjes in de prostitutie, wij zijn degenen die deuren intrappen van bordelen en de meisjes eruit halen. Daar is moed en lef voor nodig. Niet praten, maar doen. Dat zit heel erg in het DNA van Free a Girl.

Welke keuze hebben jullie gemaakt qua storytelling: shockeren, ontroeren etc. en wat werkt het beste?

Ik zou het niet kunnen omschrijven middels één woord. Free a Girl vertelt het verhaal in woord en beeld zoals het is. Soms zetten we het wat pittiger in om het maatschappelijk debat aan te wakkeren, zoals de campagnes ‘Daar zijn we trots op’ van Publicis.

Merk je dat bedrijven, media etc. sneller geneigd zijn om positief tegenover een (kosteloze) samenwerking te staan door het ‘goede doel’ dat er achter zit, of blijft het keiharde business?

Zoals ik al eerder aangaf staan bedrijven positief tegenover een samenwerking met Free a Girl. Echter zijn er meer NGO’s die willen samenwerken met het bedrijfsleven of met media. Het onderwerp kinderprostitutie past soms niet binnen het MVO-beleid en dat is jammer. Woorden zoals ‘prostitutie’  en ‘commerciële seksuele uitbuiting’ zijn ook heftig, maar goed, de problematiek is heftig. En dat is precies de reden waarom wij dit werk doen. Samenwerkingen met bedrijven en media zijn hard nodig om de problematiek te stoppen. Kinderprostitutie moet nu stoppen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →