Portret van een hybride Mensch

Bij Mensch weten we dat het leven één groot experiment is. Vallen, falen en weer opstaan vormt ons karakter; het maakt ons tot ons. Dat geldt ook voor merken. Merken met karakter groeien door het gewoon te doen. En als het niet lukt, nog eens proberen. Typisch Hyper Island. En daarom namen we Jelle aan.

Leren door te experimenteren
Jelle studeerde Engels en Entrepreneurship aan de Universiteit van Amsterdam. Om te leren hoe hij zijn theoretische kennis over ondernemen kon inzetten in de weerbarstige praktijk, schreef Jelle zich na zijn studie in voor Hyper Island. Deze van origine Zweedse school — soms het ‘digitale Harvard’ genoemd — ontwerpt sinds 1996 lesprogramma’s die organisaties en individuen leren competitief te blijven in een steeds digitaler wordende wereld. Het zet vol in op leren door experimenteren. De opleidingen volgen de principes van Design Thinking: een creatief-strategisch proces gekarakteriseerd door abductie, iteratief denken en experimenteren, een holistisch perspectief en mensgerichtheid.

"Omdat de wereld onvoorspelbaarder is dan ooit, wordt er veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van je vermogen om je snel aan te kunnen passen aan snel veranderende marktomstandigheden", stelt Jelle. "Er wordt daarom veel gewerkt met prototyping. Hierbij wordt geen volledig ‘af’ product in de markt gezet, maar een product dat voortdurend doorontwikkeld wordt op basis van feedback uit de markt."

De mens centraal
Deze insteek sluit naadloos aan bij de visie op mensen en merken van Mensch. Alleen door de mens met al zijn grilligheden centraal te stellen in alles wat een organisatie doet, kan een organisatie
écht succesvol zijn. En omdat mensen veranderlijk zijn, moeten merken ook durven veranderen. Ook een merk is daarom nooit af: branding is a verb. Toen Jelle zich bij Mensch meldde, was het dan ook gauw beklonken.

Jelle: "Mensen zijn niet te verklaren met een bak data. Ze worden overtuigd door emotie en gut feeling en dat zijn zaken die je nooit volledig met data zult kunnen vatten." Maar staat digitaal dan niet op gespannen voet met menselijkheid? Jelle: "Welnee. Mensen surfen online zoals ze over straat lopen. De menselijke natuur verandert niet zo gauw. Als je weet waarom mensen doen wat ze doen, ook online, dan kun je daar als merk goed je voordeel mee doen. Maar je moet niet zo gemakzuchtig zijn door te denken dat je mensen kan doorgronden door alleen naar cijfers en waarneembaar gedrag te kijken. Data is belangrijk, maar lang niet heilig."

De hybride Mensch
Zijn inzichten in leren door experimenteren zet Jelle onder andere in voor de ontwikkeling van CH-workshop, die merken helpt vat te krijgen op hun karakter — wat we bij Mensch de CH-factor noemen. Wat is er zo leuk aan werken bij Mensch?

Jelle: "Alles! Mensch is echt een hybride bureau: het bestaat uit een kleine kern van vaste mensen en een flexibele schil van creatieven en strategen die we intern ‘medemenschen' noemen. Mensch stelt eigenlijk voor iedere klant een bureau-op-maat samen. Je krijgt zo alle facetten van het werken in een reclamebureau mee. Iedereen is hier als het ware een hybride Mensch!" 


Mensch | creative agency
www.mensch-amsterdam.com
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →