door MessageLab, partner | 26 juli 2017, 14:19 in Merk & Strategie
Woordvoering Ambassadeur Werknemers

Poging tot klant worden van het AD

Message Lab, partner | 26 juli 2017, 14:19

Woordvoerders zijn er in vele gedaantes. Die van de Persgroep zijn erg vriendelijk. Relaas van een poging tot klant worden van het AD editie Rotterdam. “Het is vrijdagmiddag hè, ik denk dat ze allemaal op een terrasje zitten.”

Ik ben gek op regionale kranten. Of nog beter: lokale kranten. Mijn eerste stappen in de journalistiek zette ik bij het Deventer Dagblad. Ik mocht rechtbankverslagen maken bij de rechtbank in Zutphen. Elke dag gratis theater in optima forma.

Toen een klant met mijn voorstel instemde een mediapartnership op te tuigen met het AD editie Rotterdam, was ik blij. Regionale titels hebben het moeilijk. Die moet je steunen als dat kan.

Het is een normale werkdag. Een klant organiseert later deze maand een fundraiser event in Rotterdam. Meer publiciteit was welkom. De klant was bereid te investeren.

Een kwestie van een telefoontje naar het AD editie Rotterdam, had ik de klant voorgehouden. We hadden goede content. Bij de Rotterdamse editie van het AD heb ik geen contacten, dus ik moest ik op zoek naar het juiste 010-nummer.

Obstakel 1: een telefoonnummer vinden.
Nergens op de sites van het AD of de Persgroep een Rotterdams nummer te vinden. Dan maar het advertentiebedrijf van de Persgroep bellen. Google brengt me naar een fraai vormgegeven site met profielen, cases en mogelijkheden. Maar geen 010-nummer. De contactpagina biedt hoop: Specifiek adverteren per titel, staat geschreven. Weliswaar geen 010- maar een 020-nummer. Wel vreemd: achter het AD stond hetzelfde telefoonnummer als De Volkskrant, Trouw en Het Parool vermeld. Hoezo specifiek adverteren?

Obstakel 2: contact maken met een levend persoon.
Bij De Persgroep wordt niet opgenomen. Nog een keer. En nog een keer. Raak – een vriendelijk klinkende vrouw neemt op. Ik leg uit waar ik voor bel. Zij luistert even, zegt dan droog: “Mag ik uw postcode?”
“Postcode?”
“De Persgroep werkt met landelijke account managers. De klanten worden ingedeeld op basis van postcodes. Als ik uw postcode weet, kan ik u doorverbinden met de juiste account manager.”
Ik vertel dat mijn postcode niet relevant is, aangezien mijn klant een bureau uit Amsterdam is dat op zijn beurt weer voor de eindklant werkt. Waar die is gevestigd weet ik niet. Zij wil toch mijn postcode weten. “Anders kan ik niet doorverbinden.”
Ik vertel mijn postcode. “Dat wordt Amsterdam. Een moment, ik verbind u door…”
“Ho, Amsterdam? Ik wil graag iemand die me iets kan vertellen over de mogelijkheden in Rotterdam.”
“Dat kan deze persoon zeker.”
Ik hoor muziek, een deuntje dat op de zenuwen werkt. Weer doorverbinden. Weer muziek. Zo gaat het een tijdje door.

Obstakel 3: contact maken met een levend persoon die kan helpen.
“Het spijt me meneer, ik krijg niemand te pakken. Misschien kunt u het later nog eens proberen?”
Ik blijf kalm: “Het gaat om een goed doel: geld inzamelen voor onderzoek naar kinderen met een vreselijke ziekte.”
Stilte.
“Ik bel later wel terug.”
Een paar uur later waag ik nog een poging. Nu krijg ik een vriendelijke klinkende man aan de lijn. Weer vertel ik mijn verhaal. “Geen probleem, gaan we voor u regelen meneer. Ik ga u doorverbinden.”
Klik-Klik-klik.
Muziek.
Klik-Klik.
Muziek.
En zo gaat het nog even door.
“Het spijt me meneer. Ik krijg helemaal niemand te pakken. Tja, het is vrijdagmiddag hè, ik denk dat ze allemaal op een terrasje zitten.”
Hij hoort mijn zucht.
“Het is mooi weer, meneer. Ik kan ze geen ongelijk geven.”
Ik zeg dat ik ook maar een terras ga opzoeken.

Adverteerders die binnenwandelden
Toen ik rechtbankverslagen schreef, werkte ik vaak op de Zutphense redactie. Adverteerders wandelden gewoon het pand aan de Groenmarkt binnen en vertelden wat ze wilden. De volgende dag stond de advertentie in de krant.
Dat gaat nu ongetwijfeld anders. Regionale titels zijn onderdeel geworden van een concern. In een concern wordt gedacht in synergie, schaalvoordelen en efficiëntiemaatregelen. En in landelijke account managers.
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen tegenstander van efficiëntie, begrijp wat lean processen zijn. Maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken hoe het AD editie Rotterdam, of welke andere regionale titel van de Persgroep dan ook, baat heeft bij landelijke account managers die ook nog eens onbereikbaar zijn. Anno 2017 kun je adverteerders toch op z’n minst het gevoel geven dat ze binnen kunnen wandelen? En iedereen die met klanten te maken krijgt van een fatsoenlijke training voorzien? Ook een telefonist is een ambassadeur…
Ergens heb ik het vermoeden dat die regionale titels veel geld mislopen zolang er geen echt menselijk contact mogelijk is met mensen die verstand van zaken hebben.
Hoewel, een week later belde een landelijke account manager van De Persgroep terug. Of hij me nog kon helpen. Nee, zei ik, het budget is inmiddels anders besteed. Aan een outdoor campagne.
“Jammer, volgende keer beter”, zei hij vrolijk.
De Persgroep start onderzoek naar eigen effectiviteit, stond er in de nieuwsbrief van Adformatie. Ze hebben m’n nummer. Ook een telefonist is een ambassadeur…

 is copywriter en communicatieadviseur bij FaberCommunicatie en trainer bij .

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Willem-Albert Bol

(26 juli 2017, 16:08)
Beste Hans, jeetje wat een wonderlijk relaas. Je punt maken over een ander bedrijf in een gesponsorde column. Tsjonge. Je kan mij ook gewoon bellen hoor. Vraag bij onze receptie naar mij (020 562 9683 = staat op onze pagina onder "Contact" = die verbinden door naar heel Nederland = mobiel werken anno 2017). Dan kan ik je helpen met al je vragen, ideeën en opdrachten. En als je verzoek relevant is, kom ik graag je kant op. Vriendelijke groet, Willem-Albert Bol
Avatar

Erwin Schieven

(27 juli 2017, 12:43)
http://www.erwinschieven.nl
Herkenbaar bij veel bedrijven, ben ik bang. @Willem-Albert: qua klantenservice adviseer ik dat je proactief Hans belt i.p.v. het nummer van jullie receptie te geven. Doe 'm de groeten van me.
Avatar

Hans Faber

(28 juli 2017, 8:44)
Goed te zien dat de Persgroep wel snel kan reageren, maar voor mij wel veel te laat...
Avatar

Willem-Albert Bol

(3 augustus 2017, 21:25)
Euuuuh Hans, de Persgroep = AD. Onze advertentie afdeling, ool voor AD, wordt door salesteam de Persgroep gedaan. Je hebt pech dat je collega AD regio Rotterdam niet trof. Geen groot verhaal.

Dit is een bijdrage van

MessageLab

Partner

Meer van deze partner