door Nielsen, partner | 23 juni 2016, 15:53 in Media
Online Advertising Bruto Mediabestedingen Mediabestedingen

Tweederde online display advertenties geplaatst via programmatic buying

Nielsen Media Research B.V., partner | 23 juni 2016, 15:53

Bijna tweederde van het totaal aantal online display advertenties werd in de eerste vijf maanden van 2016 via programatic buying geplaatst. Op desktop ligt dat percentage iets lager, op mobile devices net iets hoger. Dat blijkt uit de nieuwe en verbeterde registratie van de bruto mediabestedingen aan online display advertising van Nielsen.

In de eerste vijf maanden van 2016 registreerde Nielsen al bijna anderhalf miljoen online display advertenties. Ter vergelijking, in dezelfde periode waren er bijna twee miljoen advertenties op televisie en anderhalf miljoen advertenties op radio. Over alle mediumtypen gemeten registreerde Nielsen van januari tot en met mei 2016 vijf miljoen advertenties.

Ad formats
Naast online display advertising op desktop registreert Nielsen nu ook advertenties op smartphones en tablets. Van alle online display advertenties wordt driekwart getoond op desktop en een kwart op mobile devices. De nieuwe registratie biedt een zeer gedetailleerd inzicht in online display advertising. Dat levert bijvoorbeeld ook inzicht op in het meest gebruikte ad format. Rectangles blijken met twee op de vijf advertenties het populairste online advertentieformat te zijn bij adverteerders, met name de medium uitvoering. Op desktop is 36% van de advertenties een rectangle, op mobile is meer dat de helft van de gevallen.  

Leaderboards zijn met iets minder dan een op de drie advertenties de op een na meest gebruikte online advertentievorm, maar op gepaste afstand van de rectangle. Op desktop is deze vorm duidelijk meer gebruikt dan op smartphone en tablet. De skyscraper heeft een aandeel van 10% in de gebruikte advertentievormen en wordt in verhouding evenveel gebruikt op desktop als op mobile.

Above en below the fold
Ruim tweederde  van de online display advertenties staan ‘boven de vouw’, oftewel ze zijn gepositioneerd op de bovenste helft van de webpagina en zichtbaar zonder dat er eerst naar beneden gescrold hoeft te worden. Op desktop geldt dat voor bijna 70% van alle advertenties, op mobile staan drie van de vijf advertenties op het bovenste gedeelte van de webpage.

Online video en creatives
Met de nieuwe registratie meet Nielsen ook online video’s (pre-rolls) op desktop, inclusief YouTube. In de eerste vijf maanden van 2016 registreerde Nielsen bijna 40.000 video-advertenties. 75% van de pre-rolls werd via programmatic buying ingekocht. 

Behalve de bruto mediabestedingen, het aantal advertenties en ad impressions legt Nielsen ook alle online creatives vast, zodat klanten ook inzicht hebben in de reclame-uiting.

Verdere optimalisatie en uitbreiding
Het eerste halfjaar van 2016 heeft  Nielsen gebruikt voor de implementatie van de nieuwe registratie van online display advertising en de optimalisatie van de berekening van ad impressions en mediabestedingen, de uitbreiding van de registratie met non-standard IAB formats en de optimalisatie van het crawling proces. De planning is om in 2016 nog pre-rolls op mobile (smartphone en tablet) toe te voegen aan de registratie. In 2017 wil Nielsen de registratie verder uitbreiden met in-app advertising op mobile devices.

Over de registratie van online display advertising van Nielsen
Nielsen is per 1 januari 2016 gestart met de vernieuwde en verbeterde registratie van online display advertising. De verbetering houdt niet alleen in dat Nielsen méér online advertenties gaat registreren (inclusief html5 en advanced java-scripts), maar ook dat er veel meer details geleverd gaan worden. De registratie heeft betrekking op de 300 grootste Nederlandse websites qua bereik (page views), waarbij Nielsen per site het volgende meet: 

  • Display advertising op desk-/laptop en mobile (tablet en smartphone)
  • Video (pre-roll) op desk- / laptop
  • Naast bruto mediabestedingen ook ad impressions
  • Details over ad types (display en video), devices (desk- / laptop en mobile), ad sizes, ad format, ad servers, visibility (above en below  the fold) en buy type (direct versus programmatic)

Reacties op dit artikel (0)