door Ogilvy & Mather Amsterdam, partner | 21 december 2016, 9:26 in Merk & Strategie
#OgilvyAmsterdam #ChristmasTime #Kerstcampagnes #Kerst

It's the most selling time of the year.

Ogilvy & Mather Amsterdam, partner | 21 december 2016, 9:26

Kerst is ook voor ons reclamemensen een groot feest. Menig adverteerder pakt uit om die emotionele Kerst-snaar te raken. De een nog grootster, mooier en meeslepender dan de ander: storytelling tot kunst verheven.

De commerciële belangen zijn groot. Gaat deze laatste campagne de jaaromzet maken of breken? Het zijn niet alleen de usual suspects zoals de grote retailers en fast-movers, ook automerken, luchthavens en dienstverleners doen mee met de feestvreugde. Interessant, want gedurende de rest van het jaar wordt er over merkcampagnes toch vooral gesproken als iets dat mogelijk waarde toevoegt op de lange termijn, maar op de korte termijn te weinig tastbaar resultaat levert. 
Tijdens kerst bewijzen emotionele merkcampagnes juist heel goed in staat te zijn om sales een directe boost te geven.

Wat daarbij opvalt is dat alle adverteerders de universele emotie van de feestdagen pakken: saamhorigheid, tijd en aandacht voor elkaar. Het is niet voor niets dat de EDEKA campagne Zeit schenken, John Lewis’ Buster the Boxer en die lieve Poolse Opa van Allegro in Nederland via social Media flink geshared en geliked worden. Blijkbaar kan een merk heel goed een generieke emotie pakken, ook als concurrenten precies hetzelfde doen. De Engelse retailers raken eigenlijk altijd dezelfde emotie, het onderscheid zit hem in de manier waarop.

Moeten we de rest van het jaar dan niet ook wat vaker de emotionele snaar raken? Juist ook om direct sales te realiseren. Laten we de kerstgedachte het hele jaar vasthouden en 2017 verrijken met prachtige storytelling campagnes met universeel herkenbare emoties.

Wij wensen iedereen een schitterend 2017 toe.

Hierbij een selectie van onze favorieten:

John Lewis - Man on the moon

Apple - Misunderstood

Justino - Anuncio Loteria de Navidad

 

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Ogilvy & Mather Amsterdam

Partner

Meer van deze partner
Nu op Twitter