door Ogilvy & Mather Amsterdam, partner | 21 februari 2017, 17:29 in Merk & Strategie
#Ogilvy #Influencers

Kiezen voor de juiste influencer doe je met je ziel en verstand

Ogilvy & Mather Amsterdam, partner | 21 februari 2017, 17:29

“People trust people, not brands.” Veel managers of marketeers hoef je daarvan niet te overtuigen. Hoe pak je marketing en communicatie vandaag de dag aan met dat inzicht in je achterzak? Die vraag komt op tafel in zo goed als elk strategisch gesprek. Het antwoord is niet nieuw: door communicatie ‘uit eigen naam’ te verweven met ‘communicatie via de stem van anderen’.

Over die ‘anderen’ is heel wat te doen - vooral als het gaat om werken met de zogenoemde ‘influencers’, Een fantastisch speelveld, maar voor heel wat merken nog onbekend of onbemind.

Ervaringen met influencers kunnen verschillen. Een topmanager die terugkijkt op zijn eerste ervaring vertelde: “We hadden wat opgezet met een jongen met veel volgers en een goede reach. Hij heeft in een videootje verteld wat hij van ons product vond. Er was niks leuks aan: slappe inhoud en geen creativiteit. Toen ik het prijskaartje zag, dacht ik: waar zijn we in godsnaam mee bezig?”

Na het bekijken van de betreffende video was het duidelijk wat hij bedoelde. Te zien was een vlogger die geroutineerd inkomsten genereerde. Wat niet te zien was, was de passie en de purpose. En precies daar ging het mis. Om een succesvolle samenwerking met influencers aan te gaan, zijn er drie vuistregels.

1. Purpose klik – geen klik, geen samenwerking
Weet wat de purpose is van je merk. Zoek uit wat de purpose is van de influencer. Als die niet passen, werk dan niet samen. Jouw merkverhaal kan nooit geloofwaardig landen als deze fundamentele voorwaarde niet goed zit.
Jouw merk wordt er niet beter van. De influencer wordt er niet beter van.
Lees: bij enige twijfel, niet doen.   

2. Ken de regelgeving – en het belang van relaties bouwen
Als je vandaag de dag een influencer betaalt, moet die verplicht ‘sponsored’ bij de gecreëerde content vermelden. Dat betekent concreet: als jouw merk geld geeft aan een bekende youtuber, dan moet hij of zij duidelijk vermelden dat het filmpje een ‘infomercial’ of ‘sponsored content’ is. Dat is vervelend voor heel wat influencers, want zodra ze deze regel correct toepassen, gaan de ogen van heel wat volgers open: ik bekijk een reclamespot. Als de purpose van de influencer en het merk klikken, zal de achterban dat pikken. Als dat niet het geval is, haakt de achterban af. Lees: werk nooit met influencers samen die deze regel niet respecteren.

Bouw ook echte -niet betaalde- relaties op met de influencers. Bied op regelmatige momenten informatie aan over je merk en je bedrijf. Als jullie purpose klikt, mag je er zeker van zijn dat de influencer geregeld jouw merk of product meeneemt. Lees: zo creëer je influencer content van het mooiste soort.

3. Laat los – zo maak je samen magic
De kracht van een goede influencer, is de kracht van de eigen stem en de eigen stijl. Probeer als merk geen format of boodschap op te dringen, maar laat de influencer zijn eigen ding doen. Zo kom je tot content die overtuigt en die wat positiefs doet voor je merk. En dat is precies wat we allemaal willen – toch?

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Ogilvy & Mather Amsterdam

Partner

Meer van deze partner
Nu op Twitter