door Ogilvy & Mather Amsterdam, partner | 9 februari 2017, 10:00 in Merk & Strategie
#Trump #Budweiser #Politiek #Amerika #Ogilvy

Moeten merken zich wel bemoeien met de politiek?

Ogilvy & Mather Amsterdam, partner | 9 februari 2017, 10:00

De week na de inauguratie van Trump stond in het teken van wereldwijd protest bij zowel mensen als merken. Waar Uber recent in opspraak kwam door de associatie met Trump, leverde ook de nieuwe Budweiser reclame veel kritiek op. Moeten merken zich eigenlijk wel bemoeien met de politiek?

Met het nodige commercieel risico verschenen er afgelopen week een hoop uitingen van merken die laten zien waar ze staan in de gevoelige actuele Amerikaanse discussies. Ook al wordt hier niet altijd even positief op gereageerd, het getuigt ontegenzeggelijk van moed.

Budweiser “Born The Hard Way”
Op dinsdag lanceerde Budweiser een 60 seconden commercial voor de Super Bowl. We zien co-founder Adolphus Busch op zijn reis van Duitsland naar St.Louis. Hiermee lijkt het merk de pro-Trump aanhangers die het inreisverbod ondersteunen, een spiegel voor te houden. De film visualiseert de visie om continu je dromen te blijven nastreven, The All American Dream, al was dat volgens Anheuser-Busch InBev niet bedoeld om een politiek statement te maken.

Budweiser 2017 Super Bowl Commercial | “Born The Hard Way”

84 Lumber “The Journey Begins”
84 Lumber laat op een impactvolle manier zien waar zij staan in de discussie. De originele film, gemaakt voor de Superbowl, laat de reis van een Mexicaanse vrouw en haar kind zien. Ze laten alles achter, om wat lijkt, de grens over te steken. Vanwege het in de ogen van Fox ‘controversiële karakter’, heeft 84 Lumber de film noodgedwongen moeten aanpassen. De ingekorte versie eindigt nu met een cliffhanger, die het verhaal nog meer kracht geeft. De complete ‘verboden’ versie is te vinden op de website.

“The complete journey”

84 Lumber Super Bowl Commercial – Complete The Journey

“The journey begins”

84 Lumber Super Bowl Commercial - The Journey Begins

Airbnb #withrefugees
Airbnb heeft de missie om een wereld te scheppen waarin iedereen zich thuis kan voelen. Daarom maakte het merk bekend vluchtelingen te willen steunen bij het integratieproces. Naast de vraag aan de Airbnb community om geld te doneren, maakte Airbnb vorige week bekend huisvesting beschikbaar te stellen voor gestrande vluchtelingen. Airbnb laat op deze manier niet alleen zien waar het voor staat, maar speelt ook daadwerkelijk een rol in het creëren van een thuis voor vluchtelingen.

Daaropvolgend verscheen de Superbowl ad #weaccept. Een duidelijk signaal dat volgens Airbnb iedereen heeft het recht om zich overal thuis te voelen.

Het hebben van een opvatting – mits in lijn met de purpose van het merk – creëert in beginsel onderscheid. Maar áls je het als merk al doet, waar begint het en waar houdt het op? Welke maatschappelijke discussies adresseer je als merk wel en welke niet? Wat doet Budweiser hierna? Welk standpunt neemt Dove, na hun krachtige #Alternativefacts uiting, hierna in? Te veel vragen blijven over. En dan is het aloude spreekwoord ‘bezint eer ge begint’ misschien het beste antwoord.

 

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Ogilvy & Mather Amsterdam

Partner

Meer van deze partner