door Esprix, partner | 27 januari 2017, 9:19 in Creatie & Campagnes

Ole Christern (Esprixjury): 'Innovatie biedt bureaus volop kansen'

Esprix, partner | 27 januari 2017, 9:19

De reclamewereld is zich in een enorm tempo aan het ontwikkelen. Juist van creatieve bureaus zou je mogen verwachten dat ze zich goed aanpassen aan deze verandering, denkt managing director Ole Christern van reclamebureau N=5. De juryvoorzitter van de Esprix-categorie B2C heeft een uitgesproken mening over innovatie. 'Creativiteit laat zich prima aan technologie koppelen.'

&;Goed creatief werk maak je als bureau in nauwe samenwerking met de adverteerder&;, zegt Christern heel stellig. &;Samenwerken staat bij ons bureau hoog in het vaandel. Wij kunnen pas creatieve ideeën bedenken als we goede input krijgen. De kennis en kunde van het merk zit natuurlijk primair bij de adverteerder zelf.&;  

Zulke samenwerking is een continu proces, waar Christern hippe termen als &;agile&; op weigert te plakken. &;Wij werken al heel lang zo, van nature.&; Het is wat hem ook aanspreekt als het om de Esprix gaat: een prijs die door zowel bureaus als adverteerders wordt gejureerd.

Creatieve cases
Vorig jaar was Christern jurylid in de categorie Financial, dit jaar is hij juryvoorzitter B2C. &;Ik verwacht veel cases, want het is een populaire categorie. Dat is alleen maar leuk. Ik hoop veel werk te zien dat me raakt. Als jurylid ligt mijn focus in eerste instantie op de creativiteit van het idee. Doet het me wat? Als ik heel veel tekst moet lezen om te begrijpen wat er wordt bedoeld, is het niet goed. Dat geef ik graag mee aan iedereen die jureert, maar ook aan wie instuurt. Schrijf een goede case, schrijf duidelijk wat je bedoelt.&;

Jezelf opnieuw uitvinden
Als trend in reclame signaleert Christern dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van technologische mogelijkheden. &;Op zich is het natuurlijk prima om creativiteit en technologie te koppelen. Je kunt niet om die ontwikkelingen heen. Het biedt volop kansen om nieuwe dingen te gaan doen. Bij N=5 hebben we er zelfs een speciale bureaufunctie voor in het leven geroepen: innovation manager.&;  

Innovatie gaat heel hard, dus is het zaak alles goed bij te houden. &;Je moet jezelf voortdurend de vraag stellen waar de eindgebruiker mee bezig is. In marketingcommunicatie erkent iedereen dat innovatie belangrijk is, maar niet iedereen is even ver. Grote logge organisaties hebben moeite om mee te bewegen.&;

Zelf probeert Christern de ontwikkelingen altijd voor te zijn. Zo startte N=5 al in 2006 een apart digitaal bureau, om vijf jaar later te constateren dat het toch beter werkt om het digitaal denken in eigen huis te hebben. &;Van dit soort stappen leer ik dat je jezelf continu opnieuw moet uitvinden om relevant te blijven.&;

Startup-cultuur
Technologie laat zich volgens Christern ook prima koppelen aan maatschappelijke initiatieven. Zo ontwikkelde zijn bureau de geavanceerde Helping Heart-jas voor daklozen en de Pridestream-boot voor KPN tijdens Gay Pride in Amsterdam.

Met zijn startup-cultuur en sterke creatieve industrie kan Nederland ook internationaal een belangrijke rol spelen op innovatiegebied. Toch denkt Christern dat er nog wel een schepje bovenop kan. &;Het buitenland zit ook niet stil. Economieën in Zuidoost-Azië ontwikkelen zich razendsnel. Ons onderwijs loopt achter bij al die nieuwe ontwikkelingen. Daar kan onze sector een rol in spelen, bijvoorbeeld door jongeren iets bij te brengen op het gebied van creatief denken. Het belang van die denkwijze neemt alleen maar toe in deze tijden van grote veranderingen. Je kunt leren om daar creatief op in te spelen.&;

Insturen voor de Esprix-categorieën Innovation & Transformation en Employer Branding kan nog tot 31 januari. Lees er meer over op .

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Esprix

Partner

Esprix Celebrating creativity that works

Lees meer over Esprix
Meer van deze partner