MSL Blog: de reputatie van Reinildis van Ditzhuyzen

Bekende en vooraanstaande Nederlanders over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

We leven in een tijd waarin je reputatie binnen een paar minuten kan worden gemaakt of gebroken. Meningen en geruchten verspreiden zich als een lopend vuurtje via social media tot een niet te blussen reputatiebrand. Als persoon kun je diep worden geraakt door een issue dat feitelijk je organisatie betreft, en andersom. Een goede persoonlijke reputatie moet je daarom koesteren, beschermen en onderhouden.

Deze blog is onderdeel van de serie ‘Hoe staat het met de reputatie van?’. Daarin vertellen bekende en vooraanstaande Nederlanders over het wel en wee rond hun persoonlijke reputatie.

Hoe staat het met de reputatie van Reinildis van Ditzhuyzen?
Ze studeerde geschiedenis in Wenen. Na een kortstondig avontuur als ambtenaar, werd ze vol overtuiging journalist, columnist en auteur. Bij het grote publiek is ze vooral bekend van haar originele en eigentijdse herschrijving van het etiquetteboek van Amy Groskamp-ten Have, omgedoopt tot ‘De Dikke Ditz - Hoe hoort het eigenlijk?’ Ze is regelmatig in Nederland én Duitsland op televisie. Als kenner van omgangsvormen, koningshuizen en klassieke muziek. Ze gaat onberispelijk gekleed en spreekt altijd even snel als helder.

“Ik ben een vrouw van vlees en bloed en
geen hogepriesteres van de etiquette.”

Hoe denkt u dat het publiek naar u kijkt?
“Ik denk dat ze mij als een deskundige zien op het terrein van etiquette en het Koninklijk Huis. Veel mensen denken dat ik erg streng ben. ‘Oh daar heb je dat mens weer dat op mijn manieren let.’ Mensen zijn soms zelfs bang voor me. Ik vind dat eigenlijk heel vervelend. Ook levert men graag commentaar, als ik iets ´fout´ doe. Ik fietste laatst in Den Haag door een rood stoplicht. Waarop een echtpaar mij vermanend toesprak. ‘Maar, mevrouw van Ditzhuyzen, dat hadden we van u niet verwacht!’ Ik krijg verder veel leuke maar soms ook vreemde vragen. ‘Mevrouw, mag ik tijdens het eten de pannen op tafel zetten? Welke hond hoor ik te nemen? Wat is de regel voor het insmeren met zonnebrand?’ Mijn reactie is altijd hetzelfde, vooral bedoeld om iedereen gerust te stellen: bij etiquette gaat het niet om de regels of inhoud, maar om de mentaliteit. Het doel ervan is een prettige samenleving te creëren. Regels zijn slechts een middel. En de belangrijkste regels zijn ook vrij simpel: hou rekening met de ander, wees duidelijk en gebruik je gezonde verstand. Mijn slogan is: etiquette is niet tuttig, maar nuttig. Je wordt er allemaal beter van.”

Hoe probeert u uw persoonlijke reputatie te beïnvloeden?
“Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb lange tijd nooit de behoefte gehad over mijn reputatie na te denken en die dus ook niet gemanaged. Ik heb niet de ambitie beroemd of bekend te worden en ook nog nooit een mediatraining gehad. Dan maak je eerder fouten, maar daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik bereid me op interviews inhoudelijk wel altijd grondig voor. Alles wat ik tot nu toe heb bereikt, is spontaan op mijn pad gekomen. Dat geldt ook voor mijn boek ‘De Dikke Ditz’ en de vele lezingen waarvoor ik daarna werd gevraagd. Ik heb me door het lot laten meevoeren. Wel heb ik altijd goed de inhoud en het niveau van mijn werk bewaakt. Ik ben een perfectionist wat dat betreft en neem mijn vak als historica en schrijfster uiterst serieus, dus die regie is er wel. Over persoonlijk reputatiemanagement heb ik altijd één advies: Als je iemand ontmoet, is de eerste indruk cruciaal. Die eerste indruk vindt plaats binnen drie seconden en bepaalt onbewust de mening van je gesprekspartner. Privé én zakelijk.”



In hoeverre zijn uw persoonlijke reputatie en die van uw werk verweven?
“Dat is één-op-één, ik ben mijn eigen bedrijf. En zo ziet het publiek mij ook, zeker waar het gaat om etiquette. Ik ben er mee opgegroeid en dat straal ik blijkbaar uit. Het is mij met de paplepel ingegoten. Als je je kinderen goede manieren leert, zijn ze later veel zelfverzekerder. Daarvan ben ik heilig overtuigd.“

Wat is in uw ogen de basis van een goede reputatie?
“Betrouwbaarheid, deskundigheid, duidelijkheid en degelijkheid. Verder geloof ik
in een positieve instelling. Of het nu gaat om de baas van de NS of de bakker, afstandelijkheid is dodelijk als je dagelijks met klanten te maken hebt.”

Kunt u een persoonlijk voorbeeld geven van succesvol reputatiemanagement of –herstel?
“Het strenge beeld over mij probeer ik tegenwoordig als ik de kans krijg iets te kantelen. Televisie is daarvoor het meest effectieve middel. Zoals in
Keizerlijk Wenen, een bijdrage van het Royalty-programma Blauw Bloed. Daarbij croste ik op de fiets in een fuchsia-roze jurk door Wenen. Naast de unieke, historische stad liet ik ook zien dat ik een gewoon mens ben van vlees en bloed en geen ontoegankelijke vrouw in het kwadraat. Verder aanvaard ik dat ik een beetje een buitenbeentje ben, met twee onderwerpen die toevallig veel mensen aanspreken. Ik zorg er wel voor dat niemand met mijn werk en boeken financieel aan de haal gaat of mijn reputatie louter voor eigen gewin gebruikt.”

Een goede persoonlijke reputatie moet je daarom koesteren, beschermen en onderhouden. Dat is waar MSL in beeld komt. We zorgen dat het verhaal van onze opdrachtgevers vertrouwen en betrokkenheid creëert bij diegenen die voor hen het belangrijkst zijn. Stakeholders kiezen jou uit, niet andersom – zoals veel organisaties nog weleens denken. Communicatie beïnvloedt tot op zekere wijze waarop die stakeholder naar een groep, organisatie of individu kijkt, deze waardeert en zich hierover uitspreekt. Dat is waar MSL het verschil maakt.


Over MSL:
MSL is een internationaal communicatieadviesbureau gericht op strategisch communicatieadvies (reputatiemanagement, consumenten PR, crisiscommunicatie en medewerkersbetrokkenheid). We zijn een Nederlands bureau, maar met de kennisvoordelen en slagkracht van een multinational met werelddekking. Wij zijn betrokken strategische adviseurs, creatieve partners, de kritische spiegel, de vertrouwenspersoon en de resultaatgerichte projectmanager. We zorgen dat het verhaal van onze opdrachtgevers vertrouwen en betrokkenheid creëert bij diegenen die voor hen het belangrijkst zijn. MSL is onderdeel van Publicis One Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →