door Publicis One Nederland, partner | 15 mei 2017, 13:56 in Merk & Strategie

Songfestival bereikt ruim 8,1 miljoen unieke lineaire kijkers

Publicis One Nederland, partner | 15 mei 2017, 13:56

Het Eurovisie Songfestival is in Nederland de afgelopen jaren meestal het best bekeken tv programma van het jaar. Ook dit jaar heeft het festival weer een nummer 1 positie.

Zo lang en hard mogelijk zingende vrouwen, gespierde mooiboys, windmachines, wapperende vlaggetjes en een streaker. Alle ingrediënten voor een knetterend Songfestival waren afgelopen zaterdagavond aanwezig. Een junior versie van de foute Duitse jaren 80 band Modern Talking babbelde het spektakel aan elkaar en met een sneltreinvaart kreeg de kijker 26 optredens geserveerd. Een paar optredens van Jamala en Ruslana als vullertjes en vervolgens meteen door naar de uitslag van de 42 jury’s. Israël laat nog even weten er geen zin meer in te hebben en na de jury uitslag staat OG3NE op een 5e positie. De kijkers thuis schoten niet allemaal vol van Lights and Shadows en uiteindelijk komen we uit op een 11e plek. Portugal gaat er met de hoofdprijs vandoor, de zanger maakt nog even een statement voor echte muziek en nadat hij zijn nummer Amar pelos dois (Hou van de twee volgens Google Translate) nogmaals heeft laten horen kan het licht uit in de International Exhibition Centre in Kiev, Oekraïne.

Als ROI agency is Zenith, onderdeel van Publicis One Nederland naast de emotie nog meer geïnteresseerd in de data achter het fenomeen. Daarom een aantal inzichten achter het SKO kijkcijfer.

Het Songfestival is in Nederland de afgelopen jaren meestal het best bekeken tv programma van het jaar. Dit jaar keken er gemiddeld 4.067.000 personen (6+ jaar) lineair naar de uitzending. Maar een gemiddelde is maar een gemiddelde. Als we kijken naar unieke kijkers (minimaal 1 minuut lineair gekeken) dan komen we uit op 8.142.000 personen (6+ jaar). Met een totale populatie van 15.664.000 personen is dit een aandeel van 52% (6+ jaar). Wilde iemand nog even heel populair roepen dat lineaire televisie helemaal dood is?

Omdat we sinds 2013 eindelijk weer serieuze artiesten naar het Songfestival sturen (sorry Sieneke) maken we een vergelijk van de afgelopen 5 jaar. Alleen in 2015 landde we ondanks de parachute die Trijntje had aangetrokken niet in de finale. Maar hoe werden de finales van de afgelopen 5 jaar per minuut bekeken (6+ jaar)?

 

The Common Linnets konden op de meeste steun rekenen in 2014, Anouk zorgde in 2013 als eerste serieuze inzending ook voor veel kijkers, Douwe Bob (2016) en OG3NE (2017) vertonen naast het eigen optreden voor een redelijk gelijk aantal kijkers en de finale zonder Trijntje in 2015 was alleen voor de echte fans. Een startplek die dichter op het stemmoment voor de kijkers zit blijkt beter. Zo werden Douwe Bob en OG3NE 11e, Anouk 9e en The Common Linnets 2e nadat ze verslagen werden door de vrouw met de baard.

Als we nog dieper de data induiken dan ziet een vergelijking van de afgelopen 5 jaar er als volgt uit:
2013 Anouk  ->  in totaal hebben 8.922.000 personen gemiddeld 113,7 minuten lineair gekeken, man/vrouw verhouding 45%/55%, gemiddelde leeftijd kijker 47,4 jaar
2014 The Common Linnets ->  in totaal hebben 9.019.000 personen gemiddeld 120 minuten lineair gekeken, man/vrouw verhouding 47%/53%, gemiddelde leeftijd kijker 47,6 jaar
2015 Trijntje -> in totaal hebben 5.058.000 personen gemiddeld 90,3 minuten lineair gekeken, man/vrouw verhouding 48%/52%, gemiddelde leeftijd kijker 50,6 jaar
2016 Douwe Bob ->  in totaal hebben 8.081.000 personen gemiddeld 117,4 minuten lineair gekeken, man/vrouw verhouding 47%/53%, gemiddelde leeftijd kijker 48,2 jaar
2017 OG3NE -> in totaal hebben 8.142.000 personen gemiddeld 108,9 minuten lineair gekeken, man/vrouw verhouding 46%/54%, gemiddelde leeftijd kijker 49,3 jaar

Ook hier zien we de vergrijzing van Nederland en het medium televisie terug. Als we kijken naar de absolute aantallen per leeftijdsgroep dat zien we dit t/m de groep 50-59 jaar teruglopen. Ondanks de dalende kijktijd, met name onder jongeren, blijft het Songfestival een massaal live moment op televisie.

Overigens kan het zomaar zijn dat jongeren vaker voor de livestream op NPO.nl of YouTube kozen waar op de homepagina de livestream van het Songfestival gepromoot werd. YouTube is een tip als je zonder commentaar van Cornald en Jan wil kijken. Dan kun je er veel makkelijker zelf doorheen praten.

Nu op zoek naar een artiest voor het Songfestival 2018 in Portugal. Iemand suggesties of ambities?

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Publicis One Nederland

Partner

Publicis One biedt geïntegreerde creatieve marketing- en technologie oplossingen voor elk merk-, media- en/of digitaal communicatievraagstuk.

Lees meer over Publicis One Nederland
Meer van deze partner