door VRHL Content en Creatie, partner | 1 februari 2017, 13:44 in Merk & Strategie

Hoe contentmarketing in het midden- en kleinbedrijf GROOT effect kan hebben

VRHL, partner | 1 februari 2017, 13:44

Door: Bojoura Binnekamp, accountmanager en partner VRHL Content en Creatie

Contentmarketing is voor giganten als Albert Heijn, Heineken en Coolblue. Hun enorme marketing- en communicatieafdelingen kunnen hun Facebookaccounts met gemak up-to-date houden, reageren op alle berichten die binnenkomen via social media en hippe, relevante en interessante content verspreiden. Mkb’ers hebben daar geen budget, geen tijd en geen mensen voor. Bovendien: wat hebben ze te vertellen? Niemand leest toch de blogs van Jan Janssen B.V. uit Roelofarendsveen? Zijn bedrijf heeft trouwens maar 20 volgers op Facebook, dus daar hoeft hij het ook niet voor te doen. FOUT! Het mkb heeft júíst baat bij een sterke contentstrategie. En dat is heus niet zo ingewikkeld als de meesten denken.

Nieuw publiek binnen handbereik

Kleinere bedrijven zijn vaak goed in het aangaan van relaties voor de lange termijn en hebben een uniek verhaal. Ze leveren kwaliteit, een fantastische service en continuïteit, dan komen de klanten vanzelf.  Dit werkt, maar veel ondernemers hebben daarnaast de ambitie om nieuwe klanten aan te trekken, het liefst buiten de eigen regio. Met contentmarketing kun je met een beperkt budget landelijke bekendheid genereren. Heel Nederland googelt zich immers suf of zit op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Zorg dat je de juiste content via de juiste kanalen verspreidt. Dan komt het vanzelf bij het juiste publiek terecht en op locaties waar je voor het online tijdperk alleen maar van kon dromen!

Het mkb heeft wél wat te vertellen
Dat klinkt wellicht wat makkelijker dan het is. Want voor die ‘juiste’ content en ‘juiste’ verspreiding is kennis nodig. Kennis van het vak en van de infomatiebehoefte van het publiek. Mkb-bedrijven hebben die kennis als geen ander. Ze hebben de mogelijkheid om persoonlijk contact te hebben met hun klanten en daardoor begrijpen zij hun struggles. Ook uitgebreide vakkennis is in huis. Door middel van contentmarketing kan die kennis gedeeld worden. Zo laten bedrijven zien dat ze een kennispartner voor hun publiek zijn en antwoord hebben op hun vraagstukken. Daarnaast hebben mkb-bedrijven vaak een mooi verhaal: een bijzondere historie, unieke passie of ambitieuze visie. Contentmarketing, ondersteund door een doordachte contentstrategie is dé manier om dat verhaal uit te dragen.

Voorbeelden
Een kleiner bedrijf waarvan de oprichters heel goed in de gaten hebben dat zij iets bijzonders te vertellen hebben, is de uitvaartorganisatie Engelen & Spoor. De dood is niet het vrolijkste onderwerp, maar wel een onderwerp waar veel vragen over zijn. Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een uitvaartverzekering? Wat is gebruikelijk tijdens een begrafenis? En waar moet ik verder aan denken bij het organiseren van een uitvaart? In de contentstrategie die wij schreven voor Engelen & Spoor, komen dit soort onderwerpen naar voren. De organisatie gaat haar (toekomstige) klanten helpen bij het rouwproces. Ze biedt inspiratie in de vorm van mooie quotes, ideeën voor passende uitvaartmuziek en prachtige uitvaartlocaties.

Ook Motorkledingcenter in Hazerswoude Rijndijk weet hun publiek op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. Op koude dagen geven ze in hun blog tips voor warme handen en voeten op de motor, ze houden hun volgers op de hoogte van de laatste motorbeurzen en gebruiken de vragen van het publiek als input voor hun artikelen (hoe voorkom ik dat mijn motor wordt gestolen?). Natuurlijk wordt alle content ook verspreid via hun socialmediakanalen.

Waar te beginnen?
Kennis delen kan met video’s, infographics, foto’s en/of teksten. Ga eens na of iemand binnen het bedrijf gevoel (of misschien zelfs een passie) voor schrijven heeft. Zet samen een contentstrategie op die de doelen, de pijlers en het publiek omschrijft. Ga vervolgens in op interessante onderwerpen die hierop aansluiten en die je kunt behandelen in content voor de website en social media. En maak een contentplanning voor het komende jaar. Eén bericht per week is al een mooi begin om in gesprek te komen met je publiek. Contentmarketing is immers geen tijdelijke campagne, maar een manier om op de lange termijn in contact te komen en te blijven met (nieuwe) klanten.

Waarom zou je dit allemaal doen?
Een goede contentstrategie – en uitvoering daarvan – levert je het volgende op:
- toename van traffic naar je website;
- terugkerende websitebezoekers;
- een hogere positie in Google;
- gegevens van potentiële klanten (leads), bijvoorbeeld doordat zij zich aanmelden voor je nieuwsbrief, een offerte aanvragen of een whitepaper downloaden;
- meer interactie (volgers, likes en reacties) en bereik op social media.

Zie je het niet zitten om zelf aan de slag te gaan met zo’n strategie? Dan kun je dit ook uitbesteden. En raad eens, dat kan bij ons!

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Hans Veenman

(11 februari 2017, 23:04)

Als de klanten vanzelf komen, zoals hier boven staat, waarom zou je dat dan allemaal doen? Waarom dan het glibberige pad gaan bewandelen van een dubieuze manier van reclame maken als wat in vakkringen heet 'content marketing'?
Je moet als mkb-er wel heel veel last hebben van struggles om je traffic met input op deze manier met contentplanning te risken.

Dit is een bijdrage van

VRHL Content en Creatie

Partner

Meer van deze partner