Waarom heb je in 2016 een Data Management Platform nodig?

Mapp, partner | 25 januari 2016, 15:00

Heb je weleens in een caleidoscoop gekeken? Mooie, wisselende, mandala achtige patronen zie je dan vanuit slechts een enkele kijkopening. Zoals een caleidoscoop verschillende bronnen combineert om dit beeld te genereren, verbindt een Data Management Platform (DMP) informatie uit verschillende kanalen, zodat een eenduidig en zo compleet mogelijk klantbeeld ontstaat. Een DMP is voor data gestuurde marketeers als een dream come true.

Met een DMP kun je op ieder klantcontactmoment gedrag, geografie en profiel van je klant in kaart brengen. Zo krijg je een integraal klantbeeld, gebaseerd op alle beschikbare eigen data en data van derden. Deze data is te gebruiken om je eigen doelgroepen nauwkeurig en real time te bereiken, via diverse marketingkanalen. Bovendien genereer je hiermee een 360 graden zicht op je klant en de campagne performance.

 

Hoe werkt een Data Management Platform?

Een DMP verzamelt data van digitale klantcontactmomenten via je website, mobiele apps, marketing campagnes en social media, en ook offline winkel- en call center informatie, aangevuld met data van derde partijen. Hiermee creëert het DMP doelgroepen en leidt het deze doelgroepen naar aankooppunten.
Tevens optimaliseert het DMP je resultaten met zgn. lookalike doelgroepen. Dit is een term die wordt gebruikt om mogelijke prospects te identificeren die dezelfde kenmerken hebben als je groep beste klanten. Doordat je alle data op een plek hebt, kan het DMP je topklanten analyseren en volgen en lookalike doelgroepen aanmaken die hierop lijken. Dit is een mooie manier om nieuwe prospects kansrijk te benaderen.
Het DMP verzamelt feedback data en herhaalt het proces met de nieuw toegevoegde data. Zo ontstaat een continue loop die steeds uitgebreider wordt en waarbij je je klant steeds beter leert kennen voor de beste customer experience en dus optimaal campagnesucces.

 

Waarom heb ik een Data Management Platform nodig?

Recent onderzoek van Infogroup laat zien dat 62% van de marketeers in data marketing oplossingen investeert. 26% plant dit in de komende twee jaar te gaan doen. Marketeers zien in waarom een data gestuurde marketing strategie onmisbaar is om real-time met de klant in contact te komen en een waardevolle customer experience te bieden. Het is alleen nog steeds een uitdaging om alle data die voorhanden is en exponentieel toeneemt te verzamelen en effectief toe te passen. Zeven van de tien marketeers ziet nog uitdagingen in de functionaliteit en effectiviteit van hun technologie als het gaat om het creëren van klantprofielen.

Bob Fair, president marketing applications bij Teradata, legt uit waarom een DMP de oplossing is: “ In deze digitale wereld zijn het allang niet meer de bedrijven die bepalen hoe zij met de klant omgaan- het zijn de klanten die zeggen hoe zij met bedrijven willen communiceren. De data die marketeers beschikbaar hebben uit off- als online kanalen is omvangrijker dan ooit. Met een DMP ben je in staat om al die data te consolideren en in te zetten.  Een DMP is dan ook je ‘ticket to success’ als het gaat om:

  • Het verzamelen van data uit een groot aantal on- en offline bronnen
  • Het rubriceren en structureren van data
  • Ingegratie met mediaplatforms
  • Integratie met dataleveranciers
  • Gecentraliseerde doelgroep analyse en rapportages op campagne- en doelgroep niveau

 

Conclusie

Een Data Management Platform behelst waarschijnlijk meer dan wat je je had kunnen voorstellen. In een tijdperk waarin het monitoren van campagnes op de minuut mogelijk is, kan eigenlijk geen enkel brand zich veroorloven deze optie niet te overwegen.
Dus waarom een DMP? Dit biedt de unieke mogelijkheid om het caleidoscoop effect van uw klant volledig in beeld te krijgen. Wat weer nodig is om de doelstellingen van iedere marketeer waar te maken: geef je klant de aandacht die hij of zij verdient!

 

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen in de wereld van marketing? Meld je aan voor de van Teradata Marketing Applications.

 

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Wouter Hulst

(2 maart 2016, 8:34)
Leuk artikel - waar we echter veel bedrijven mee zien worstelen is het daadwerkelijk gebruik van een DMP. De beloftes zijn hoog - erg hoog onder het kopje 360 degrees en alles kan. Maar de practische haalbaarheid is een ander verhaal met verscherpte privacy regels, ontbreken van gebruikers die op alle platformen inloggen en het vaak ontbreken van een pragmatische aanpak om tot concrete resultaten te komen. De DMP zelf is een stapje in een process waar toch ook veel mens-power voor nodig is.
Meer van deze partner