door FD Mediagroep, partner | 1 december 2016, 12:52 in Media

“Zelfs als we slapen horen we nog”

FD Mediagroep, partner | 1 december 2016, 12:52

De visie van Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau (RAB), over de kracht van radio. Wat is de kracht van geluid waar marketeers gebruik van kunnen maken?

"Hoor eens: marketing gaat in de basis over het verkrijgen van de markt. Marketeers proberen de bedrijfsdoelstellingen te realiseren in termen van winst en continuïteit: verkopen aan meer mensen en bij voorkeur voor meer geld. En welke rol speelt audio hierin? Want onze oren zijn een krachtig ontwikkeld zintuig; zelfs als we slapen horen we nog. Luisteren en horen zijn verschillende dingen, horen is passief en luisteren is actief. Wat is de kracht van geluid waar marketeers gebruik van kunnen maken?”

Radio versus eigen muziek versus muziekdienst
Het audio distributie onderzoek (NLO/GFK) laat zien dat de audiodomeinen als volgt verdeeld zijn op basis van luistertijd:

 

Live radio (lineaire radio) is hierin het dominante audioformat, met 82% van de dagelijkse luistertijd.  Volgens de laatste cijfers van het NLO bereikt radio in Nederland wekelijks 13 miljoen luisteraars (10+) met een gemiddelde luisterduur van twee uur en 48 minuten per dag. Een echt massamedium die potentiele kopersgroepen bereikt.

Waarom is radio zo krachtig?
Niet alleen omdat het kostenefficiënt is en ad hoc inzetbaar. Radioreclame verdient zichzelf gemiddeld 7,7 keer terug. Vele onderzoeken laten zien dat radio sterk is omdat mensen het prettig vinden om betrokken te zijn bij en verbonden te zijn met de wereld om hen heen. Via de menselijke stem van de radio zijn ze real time up to date terwijl hun handen en ogen vrij zijn; het persoonlijke het menselijke van de radio staan dus dicht bij de luisteraar. Luisteraars vinden het fijn om entertained te worden. Er zijn vele zenders waardoor luisteraars een hoge luistertrouw kennen. Ook is de advoidance van radio zeer klein (you can’t close your ears!), terwijl de engagement van de luisteraar bij radio groot is. Ook bij een lage mate van aandacht werkt radio voor adverteerders.

De toekomst van radio
De toekomst van radiomerken is digitaal hybride. Radiostations zijn merken die via verschillende platformen met diverse soorten content, luisteraars boeien met live radio, video, luisteraarevents en sociale media. De ether (AM/FM) digitaliseert via DAB+ en door de uitrol van 4G en straks 5G netwerken is digitale radio via IP een belangrijk distributieplatform. Tegelijkertijd wordt ook de settopbox (via de al dan niet digitale kabel) steeds meer als device gebruikt om de radio in huis te laten schallen.
Eigen muziek en live radio hebben altijd naast elkaar bestaan en profiteren van elkaar. Eigen muziek wordt nu grotendeels vervangen door streaming services die on-demand beschikbaar zijn. Radio blijft het kanaal waarop muziek ontdekt wordt. Samen met de on-demand services leidt dit tot een groei van de audio ecologie. Met voor de adverteerders in radioreclame de belangrijke voordelen dat het verkrijgen van de markt zich afspeelt op het patroon van alomtegenwoordigheid en dat is radio en audio voor iedere doelgroep.

Liedewij Hentenaar is directeur van het Radio Advies Bureau (RAB). 

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner