IKEA inspirerendste merk van Nederland

IKEA wordt door Nederlanders als het inspirerendste merk van Nederland gezien, gevolgd door Efteling, Samsung, Apple en BMW. Triodos Bank wint voor het tweede opeenvolgende jaar sterk aan inspiratiewaarde. Andere organisaties die sterk aan inspiratie winnen zijn Toyota en Starbucks. Hema, Albert Heijn, Jumbo en Apple verliezen inspiratiewaarde, net als Rabobank en ING. Dit blijkt uit de derde editie van de ‘inspirerende 40’ van Synergie, Totta Brand Lab en Survey Sampling International.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inspirerende merken onderscheiden zich door bijzondere  producten en door tot de verbeelding te spreken. Daarnaast spelen volgens de onderzoeker de historie en visie op de toekomst een belangrijke rol, net als duurzaamheid.

De top 10: een duidelijke ‘rol’
Van de meest inspirerende merken vloeien de functionele en emotionele voordelen voort uit hun &;doorbrekende&; rol, aldus de onderzoekers. IKEA ‘maakt aangenaam en betaalbaar wonen mogelijk’, Efteling ‘dompelt mensen onder in verhalen’ en Samsung ‘inspireert de wereld en creëert de toekomst’.

De merken lager in de ranking beperken hun verhalen vaak tot een van de pijlers van inspiratie: het product, de organisatie, de visie of de relatie met hun klanten.

Duurzame winnaars
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker om te kunnen inspireren. In het verleden vaak verbonden aan weinig inspirerende begrippen als degelijk, saai en zonder franje. Nu is duurzaamheid om te innoveren. De afgelopen drie jaar tonen slechts drie organisaties een groei elk jaar: Triodos Bank Samsung en Toyota. Triodos Bank is de enige financiële dienstverlener in de inspirerende 40.

Hollands glorie verliest glans
Grote dalers zijn Hema, Albert Heijn, Jumbo, ING en Rabobank. De grote banken komen niet meer voor in de lijst. Vooral de daling van Hema is opvallend. Mogelijk is dit te verklaren door recente productintroducties. De organisatie introduceerde financiële producten zoals zorgverzekeringen en notarisdiensten. Dit maakt meer ‘alledaagse dingen bereikbaar’ maar waarschijnlijk niet leuker, waardoor de inspiratiewaarde lager uitvalt.

Inspiratie sleutel tot toekomst
Het onderzoek richt zich erop organisaties houvast te bieden bij het ontwikkelen en verankeren van inspiratie in strategie en operatie. Daarom is niet alleen gemeten wie het meest inspirerend is, maar ook wat een inspirerend imago creëert. Het onderzoek leverde vier factoren op die de inspiratiewaarde bepalen. In volgorde van belang:

(1) wat doe je als merk: kwalitatieve & aantrekkelijke producten

(2) wie ben je: geschiedenis en innovaties door organisatie

(3) waarom doe je dit: visie en optimistische houding

(4) wat betekent dit voor de relatie: prikkelen en tot de verbeelding spreken

De factoren komen overeen ten opzichte van 2011 en 2012. Ook het belang van elke factor is min of meer hetzelfde, waarbij duurzaamheid elk jaar wint aan inspiratie. De ontwikkelingen zijn een goede voorspeller van toekomstige aantrekkingskracht. In 2012 was Triodos Bank de snelste stijger. Een jaar later werd Roel Welsing marketeer van het jaar. Daarnaast waren Nokia en BlackBerry de grootste dalers in 2012. In 2013 worstelden ze fors.

Over het onderzoek
Het onderzoek is een herhaling van het onderzoek dat in 2011 startte en in 2012 opnieuw uitvoerden. Ook dit jaar is het beeld ten aanzien van inspirerende organisaties herijkt onder een steekproef (N = 150) van inwoners uit de grote steden (meer dan 100.000 inwoners). Dit onderzoek bevestigde het eerdere beeld van de pijlers van inspirerende merken. Daarnaast toont het dat duurzaamheid aan belang wint. In een tweede onderzoek zijn de merken beoordeeld door een representatieve steekproef (N = 1.200). Iedere respondent beoordeelde 4 merken die hij of zij kende. Aan de hand van een gewogen score op de vier pijlers en overall inspiratie waarde is de score berekend. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie