Waarom we de klantbeleving niet moeten vergeten

Deense modeontwerper Claes Iversen over de veranderingen in het online en offline modelandschap

Veranderende online modelandschap
“Alles is tegenwoordig mogelijk” begint Iversen zijn antwoord op de vraag hoe het modelandschap door de online wereld is veranderd. “Jonge modebloggers zijn bijvoorbeeld een opkomende groep influencers die veel bekendheid voor een merk kunnen genereren. Die doelgroep wordt steeds groter.” Claes Iversen ontwerpt jurken voor onder andere Maxima, ging een grote samenwerking aan met het modelabel WE en liep stage bij Viktor & Rolf. Hij constateert de snelheid van de online impact in de modewereld van de afgelopen jaren. “Het bereik van traditionele print media is aanzienlijk kleiner geworden, waardoor het belangrijker is dat je als merk continu online zichtbaar en beschikbaar bent. Als beginnend modelabel kan dit een uitdaging zijn, omdat de middelen dan nog beperkt zijn. Het openen van een webshop alleen is namelijk niet genoeg; het is ook belangrijk dat je als merk inspeelt op actuele ontwikkelingen, samenwerkingen aangaat met online influencers en daarnaast innoverend en creatief blijft. Uiteraard zitten in deze online veranderingen ook voordelen voor de beginnende mode-ondernemer: het is tóch makkelijker om via internet op mondiaal niveau kleding te verkopen, dan winkels te openen over de hele wereld.”

Klantbeleving
Moet de focus van de modewereld dan volledig veranderen naar online in plaats van offline om meer klandizie te krijgen? Iversen denkt van niet. “Je ziet wel dat er een duidelijke verschuiving ontstaat: de multibrand stores verdwijnen en de monobrand stores blijven, maar wél met een grotere focus op de klantbeleving. Door de druk van het internet is het huidige winkelconcept hevig in ontwikkeling en is een verbeterende klantbeleving de enige manier om de concurrentie van het online winkelen tegen te gaan. Ook wij houden ons met de vraag bezig: hoe kun je iets aanbieden wat niet online te vinden is? Daarom zijn wij afgelopen zomer een samenwerking aangegaan met de Bijenkorf. Middels een shop-in-shop wilden we de klantbeleving versterken, waar de bezoeker een positieve herinnering aan over houdt. Ook zijn er online mogelijkheden om een mooi verhaal te vertellen, wat ondersteund kan worden met bijvoorbeeld film en beeld. Het is vooral belangrijk dat de balans tussen online en offline gevonden wordt.”

Online samenwerkingen
Hoe een offline retailer zich kan aanpassen aan deze online verandering? Volgens Iversen is het beginnen van online samenwerkingen al nuttig om doorverkoop te stimuleren. “Wij werken bijvoorbeeld samen met orangebag.nl en proberen goed en genoeg beeldmateriaal van al onze collecties aan hen te geven. Het mooie van online winkelen ten opzichte van een fysieke winkel is natuurlijk dat het veel gemakkelijker is om inzichten te krijgen in bepaalde statistieken en daarop te anticiperen. Zo speel je goed in op de behoefte van een klant. Een voorbeeld van een merk die zich hierin echt onderscheidt is Burberry. Zij hebben nu een systeem geïntroduceerd waarbij je dírect na de laatste modeshow de kleding in de online en fysieke winkels kunt kopen. Dit is een verschuiving in de modebranche. Of hier de toekomst ligt? Het creëert in ieder geval een tweedeling in de branche; alles moet sneller in de winkels liggen en niet iedereen kan deze druk aan. Kijk maar naar de hoofdontwerper van Dior die door de toenemende snelheid aangaf ermee te stoppen. Er komt waarschijnlijk een tegenreactie om de balans terug te vinden. Wij moeten daarin onze eigen plek vinden, voordat het te laat is.’’

  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →