5 creatieve technieken om van een goed idee een merkverhaal te maken

Karel Witteveen laat zien hoe je de weg bewandelt van een idee naar tekst en vervolgens naar merk.

De Secrid wallet
Secrid

Heb je hem al: de veilige portemonnee. Herkenbaar maar toch anders. Een leren portemonnee die je plastic kaarten beschermt tegen beschadiging én skimmers. Een portemonnee die snel de gewenste kaart tevoorschijn tovert.

De Secrid wallet is een sterk voorbeeld van hoe een idee kan uitgroeien tot merk. Elk idee heeft taal nodig heeft wil het kunnen uitgroeien tot een merk. Zonder taal geen verhaal. Niet zomaar taal, maar taal in kleuren. Want aantrekkelijke ideeën en boodschappen bezitten verschillende kleuren. Ontleend aan het brein van creativiteitsgoeroe Edward de Bono, bedenker van de zes gekleurde denkhoeden.

In vijf stappen leg ik uit hoe je een idee creatief met taal te lijf kunt gaan. De Secrid Wallet gebruik ik hierbij als voorbeeld.

1. Creatief waarnemen

Creatief denken, het leggen van onverwachte combinaties, begint met waarnemen. Wat zie je om je heen? Waar let je op? Wat kun je voelen, ruiken, zien? René en Marianne van Geer, de oprichters van Secrid, zagen dit:

De wereld kwam binnen handbereik dankzij de komst van smartphones en persoonlijke documenten krompen tot creditcardformaat. We droegen minder met ons mee, maar wat we bij ons hadden, was waardevoller dan ooit.”  (bron:www.secrid.com)

Elk creatief onderzoek start bij de zintuigen. Benut ze actief; zet ze in bij de verkenningsfase. Pas ze ook toe voor het beschrijven van je product: hoe voelt de wallet? Waar ruikt het naar? Welke kleuren krijgt de portemonnee?

2. Vragen stellen

Een idee moet aanslaan bij de eindgebruiker. Wat wil de portemonneebezitter? Gebruik de klassieke methode: stel vragen. Stel vragen over de gebruikers, over hun bezigheden, hun kijk op samenleven, hun verlangens. Deze methode berust op het aloude Socratische principe van vragen, luisteren en doorvragen.

Niet tevreden met het eerste antwoord? Zoek verder naar verdieping. Dat hoort ook bij een uitbreiding van een bestaand voorwerp als de portemonnee. Wat wil je ermee? En waarom kan de koper niet zonder.

3. Freewriten

Dit doorvragen levert talloze uiteenlopende antwoorden op. Ook bij een noviteit als een veilige kaarthouder op zakformaat, de Secrid wallet. Nu komt het aan op een beproefde schrijftechniek: freewriten. Zet associërend je gedachten op papier of beeldscherm. Aarzel niet, maar schrijf. Met deze methode put je onbewust uit je eigen kennis en achtergrond. René en Marianne beschrijven hun zoektocht als een creatieve reis op hun website:

“Sinds het begin van de Secrid-reis 20 jaar geleden, zijn wij onze achtergronden in mode en productontwerp blijven combineren om pocket-sized producten te maken…”

Freewriten helpt je voorbij blokkades te komen. Het geeft je alle ruimte om de antwoorden uit te schrijven. Maar ook om onverwachte invalshoeken te genereren.

René en Marianne: “Het bouwen van ons eigen merk met de visie om mensen anders te doen kijken naar de inhoud van hun broekzak.”

4. Convergeren

Na deze creatieve technieken ga je convergeren. Oftewel, destilleer uit de vrije tekst de kernboodschap. Die kernboodschap vind je bijvoorbeeld duidelijk verwoord op de homepage van Secrid: ‘Industrieel ontwerp en mode komen samen in onze pocket-sized essentials. Gemaakt in Nederland met de grootste zorg voor kwaliteit, mens en het milieu’. Gevolgd door een sterke pay off:

“Een betere wereld begint in je broekzak”

5. Kleur bekennen

Tot slot, hoe overtuigend zijn de teksten op de website van Secrid? Geen tekst zonder kleur. Met de zes gekleurde denkhoeden van De Bono beken je uiteindelijk kleur: waar kleurt de tekst rood, blauw of wit? Hoe kleurrijk zijn jouw teksten eigenlijk? En hoe zorg je dat iedereen jouw product of dienst wil hebben?

Karel Witteveen geeft een training over ‘Creatief Schrijven’ tijdens de CommunicatieBreak van Adformatie op 14 juni. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie