Branding the Burgemeester

Kunnen we in Nederland geen inspiratie putten uit de progressieve positionering en slimme mediakeuzes van de burgemeester van Londen?

123rf

Tekst: Annelies Valk

Afgelopen week kopte de Londense kranten met Ban the Junk Food Ads , naar aanleiding van Sadiq Khan’s aankondiging om een verbod op te leggen op junkfood-advertising in het OV. In 2016 kwam Khan al naar buiten met een verbod op advertenties waarin vrouwen op sexuele en/of minderwaardige manier geportretteerd werden, naar aanleiding van een Are you Beach Body Ready?  advertentie van Protein World.

Khan’s bemoeienis kan ik alleen maar toejuichen. Zijn strategie is om Londen A city for all Londoners  te maken en hij realiseert zich dat het advertentienetwerk van TfL (Transport for London) een cruciale rol in speelt. Veertig procent van alle outdoor in Londen is van TfL, en gezien dat een publieke organisatie is kan hij zich daar mee bemoeien. Hij heeft ook een stuurgroep opgericht waar zijn bureau onderdeel van is, die elke advertentie goed moet keuren. Past het niet bij Khan’s strategie? Dan niet. Dit kan als erg bemoeierig gezien worden, of zelfs een vleugje dictatoriaal, maar ik vind het slim. Khan is een merk met een duidelijke positionering, en gebruikt zijn owned channels op een manier die zijn positionering kracht bijzetten, zoals elk merk dat zou moeten doen.

De Londense burgemeester is zelf ook actief campaigner. Elke uiting binnen het TfL advertising netwerk met een publieke boodschap – zij het het een uiting over de nieuwe nachtbussen, een advertentie voor Londen’s beste zomerfestivals of een oproep om alert te zijn op terrorisme (See it, Say it, Sorted), de afzender is overal Mayor of London. Zijn nieuwjaarscampagne, #BehindEveryGreatCity onderstreept het belang van vrouwen om een stad te laten floreren, en highlight de diversiteit van de stad. Als ik zo’n campagne zie tijdens mijn commute, dan maakt het me trots dat Sadiq mijn burgemeester is.

Kunnen we in Nederland geen inspiratie putten uit zo’n progressieve positionering en slimme mediakeuzes? Een vrouwelijke burgemeester van Amsterdam zou al een goeie eerste stap zijn.

 

Annelies Valk is global brand strategy manager bij Vodafone Group. Ze is gestationeerd in Londen

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie