Premium

Online bereik vijf grootste Nederlandse nieuwsmerken in vier jaar aanzienlijk gestegen

AD steeg in vier jaar het sterkst.

123rf.com

Het online bereik van de vijf grootste Nederlandse online nieuwsmerken is tussen april 2014 en april 2018 fors gestegen. Meer dan de helft van alle 20-49 jarigen bezocht in april 2018 de nieuwsmerken NU.nl en NOS (respectievelijk 58,5 en 50,2 procent, leeftijd 20-49 jaar). 

Dat blijkt uit het bereiksonderzoek GfK DAM.

AD stijgt het sterkst

Net iets minder personen hebben de website en/of app van AD bezocht (48,2 procent), maar dit nieuwsmerk is van de top 5 wel het sterkst gestegen in de afgelopen vier jaar. Ook Telegraaf en RTL nieuws zijn sterk gegroeid in hun online bereik (respectievelijk 58,5 en 50,2 procent, leeftijd 20-49 jaar).

GfK DAM rapporteert vanaf april 2014 het online bereik op smartphones en tablets, naast PC/Laptop resultaten.

Mobiele devices

In vier jaar tijd stijgt maandbereik van mobiele devices met meer dan 3,5 miljoen personen.Smartphone en tablet zijn tegenwoordig zo ingeburgerd, dat rond tweederde van de Nederlandse bevolking iedere maand via deze mobiele apparaten in contact is met websites en apps (bereik mobiele devices: 73 procent wordt bereikt via smartphone, 62 procent via tablet; leeftijd 13 jaar en ouder).

In totaal gebruikten 12,7 miljoen personen een smartphone en/of tablet in april 2018 (88 procent, 12.737.000 personen van 13 jaar en ouder). In april 2018 vond 59 procent van alle bezoeken plaats op smartphones, terwijl een jaar eerder dit aandeel nog op 52 procent lag.

Op smartphones zijn het vooral apps die geraadpleegd worden: 77 Procent van alle bezoeken op smartphones betreft apps en een kleine 23 procent websites.

 Bron: Online bereikcijfers GfK DAM april 2018

Nederlandse nieuwsmerken online
Nederlandse nieuwsmerken online GfK
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie