Tijd voor de Corporate Creative Director?

Waarom bestaat er nog niet iets als een Corporate Creative Director, terwijl creativiteit steeds meer een corporatie kerncompetentie wordt?

Content Impact Day
Content Impact Day

Mij lijkt het in deze tijd minstens even leuk om Creative Director bij een merk of zelfs een organisatie te zijn als bij een bureau. Corporate omgevingen zijn drastisch aan het veranderen in creatieve organisaties. Bij veel van mijn corporate klanten zie ik een doorgedreven investering in training, in het radicaal anders inrichten van processen om sneller en wendbaarder te acteren, en in het verbeteren van de klantbeleving. 

Of je de transformatiewind die door organisaties waait nu digitale transformatie noemt, agile transformatie of klantgericht innoveren, uiteindelijk komt het allemaal neer op het ontwikkelen van je creatief vermogen om beter, slimmer, wendbaarder en persuasiever te worden. En dit zowel voor je klanten als voor je werknemers.

Mandaat

Als creativiteit steeds meer een kerncompetentie wordt van de 21ste eeuwse corporatie, is het dan niet eigenaardig dat er nog niet iets bestaat als een Corporate Creative Director? Is het niet opmerkelijk dat boeken over creativiteit en leiderschap gretig afgenomen worden in de managementwereld, maar dat dit vooral is om creativiteit toe te voegen aan de eigen management- of leidersrol?

Als organisaties creatiever moeten worden, dan heb je iemand nodig met de knowhow én het mandaat om het creatief vermogen van de organisatie onder handen te nemen. En dat vraagt dat je verstand hebt van zeer verschillende registers die bij elkaar moeten gaan optellen. Je moet ervoor zorgen dat multidisciplinaire teams een methode gaan volgen om het meeste uit het team te halen.

Je moet ervoor zorgen dat de klantbeleving vlekkeloos verloopt. Je moet ervoor zorgen dat het merk consistent praat en handelt, je moet de regie nemen om het klantgericht denken in de hoofden van de hele organisatie te krijgen en iedereen ervan te overtuigen dat dit de winstdoelstellingen van de organisatie ten goede komt.

Framing

Mij lijkt het een waanzinnig leuke baan. Er is echter één probleem: als puntje bij paaltje komt wordt creativiteit niet gezien als een kritieke kerncompetentie. Wanneer corporate boards het gevoel hebben dat ze creatiever moeten worden, dan vragen ze gewoon aan McKinsey om een verandertraject in te richten. McKinsey, sinds mensenheugenis hofleverancier van creativiteit! Is dat niet verbijsterend?

Ik denk daarom dat we de nieuwe functionaris niet Creative Director moeten noemen, maar iets als VP Customer Experience. Het is een kwestie van framing. Als iemand verantwoordelijk is voor de klantbeleving, dan moet hij/zij zich kunnen bemoeien met alles wat die beleving kan verbeteren. Dit betekent dat deze persoon ervoor moet zorgen dat het creatief vermogen van de organisatie om sneller, slimmer en wendbaarder te worden, groeit.

Het is in wezen hetzelfde als Creative Director, maar klinkt in de oren van de boardroom minder als ‘creatieve hippe gekkies’.

 

Tom de Bruyne is gedragspsycholoog en eigenaar van Sue Amsterdam en The Behavioural Design Academy

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Stijn Pardon
Bij deze ga ik mijn visitekaartje een draai geven.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Denise Hahn
Geweldig nieuw inzicht!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie