Premium

Campagne Voedingscentrum: 'Mannen, er is meer dan vlees'

Mannen moeten de helft minder vlees gaan eten. Gaat het Voedingscentrum deze groep met een campagne overtuigen?

Voedingscentrum start vandaag met de campagne ‘Er is meer dan vlees’. Hiermee wil de organisatie aan mannen laten zien dat er lekkere alternatieven zijn voor een mals stukje biefstuk. De actie moet hun vleesconsumptie bijna halveren en het gesprek over dit onderwerp op gang brengen. 

Het idee voor de campagne is ontstaan omdat mannen meer vlees eten dan de aanbevolen hoeveelheid; 500 gram per week. ‘Heren kunnen gemiddeld zeker 400 gram minder vlees eten per week’, zegt Corné van Dooren, expert duurzaam eten bij het Voedingscentrum. ‘Voor vrouwen is dit ongeveer 100 gram. Zij kiezen al vaker voor een maaltijd of boterham zonder vlees.’ 

Helpende hand

Mannen zijn dus grotere vleesliefhebbers dan vrouwen. Hoe gaat het Voedingscentrum deze groep aanspreken? Bonen en noten zijn lang niet zo 'mannelijk' als worsten, spareribs en biefstukken. 'Door het benadrukken van de gezondheidsvoordelen', antwoordt Van Dooren. 'Vlees vervangen door ei, noten en peulvruchten is gezond. Wij brengen deze producten onder de aandacht.

Zo heeft het Voedingscentrum de website 'Meer dan vlees' opgericht met vegetarische recepten. 'Uit onze enquête is gebleken dat mannen minder vlees willen eten, maar ze weten niet hoe ze dit moeten aanpakken. Op de website helpen wij ze een handje.'

Concrete alternatieven
Tom de Bruyne, oprichter van Sue Amsterdam (een bureau gericht op gedragsverandering) vindt de website een geschikt middel. 'Het is goed dat de campagne concrete alternatieven geeft in de vorm van recepten. Ook beargumenteert het Voedingscentrum waarom een vegetarisch dieet goed voor je is en het neemt vooroordelen, zoals ik heb vlees nodig om genoeg ijzer binnen te krijgen, weg.'

Mannelijkheid onder druk

Voedingscentrum heeft diverse influencers onder de arm genomen, waaronder rapper Dio, kickbokser Luis Tavares en cabaretier René van Meurs. Van Dooren: 'We hebben mannelijke rolmodellen gezocht die positief staan tegenover dit onderwerp. Rapper Dio is bijvoorbeeld veganist. Zij gaan via hun kanalen verhalen delen over minder vlees eten.' De Bruyne bevestigt dat dit een goede keuze is: 'Vlees eten is verbonden met de mannelijke identiteit. Het is goed dat het Voedingscentrum dit uitspeelt met influencers.'

Instagram

Daarnaast heeft het Voedingscentrum shirts ontwikkeld met teksten als ‘Never bean so happy’ en ‘Get egg cited’ (bureau: 3sixtyfive). De woordspelingen ondermijnen echter het gevoel van mannelijkheid volgens De Bruyne. 'Rondlopen met een flauw T-shirt is het laatste wat een zelfzekere man zou doen.' Van Dooren reageert: 'Nieuwe ideeën zijn welkom. De kledingstukken moeten een gesprek op gang brengen. Ik droeg het shirt laatst op een feestje en toen ontstonden er conversaties over een vegetarische leefstijl.'

T-shirts

Extreem makkelijk

Om mannen te overtuigen, zijn er volgens De Bruyne een aantal verbeterpunten. 'Je moet het denkbeeld van de doelgroep als uitgangspunt nemen. Dit doe je door het wegnemen van vooroordelen, waaronder: ik vind vegetarisch eten niet lekker genoeg, ik vind het niet vullend genoeg, het is te veel werk. Zonder die verbinding blijft de boodschap niet hangen.' 

Daarnaast is het belangrijk dat het de doelgroep extreem makkelijk moet worden gemaakt, zegt hij. 'Stimuleer eerst een "Meatless Monday". Als mannen dat doen, kun je ze makkelijker overtuigen om hun vooroordelen verder los te laten.'

De campagne loopt tot 20 december en vervolgens gaat het Voedingscentrum onderzoeken of het effect heeft gehad. 'Met de voedselconsumptiepeiling, dat om de paar jaar wordt uitgevoerd, kunnen we zien of het gedrag daadwerkelijk is veranderd. Op basis van deze resultaten bepalen we of er een vervolg komt', aldus Van Dooren. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie