Deze retailers genereren de meeste online buzz in 2018

Adformatie en OBI4wan komen met de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches.

Foto: Pixnio

Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches. In deze editie nemen we retailers onder de loep. Welke retailers zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.

De top 10 meest besproken retailers

Kruidvat voert de lijst aan en wint nipt van Hema en blijft ook ruimschoots voor op concurrent Etos. Lingeriespecialist Hunkemöller verovert verrassend een derde plek. Het sentiment om het merk is erg positief. PostNL wordt vaak genoemd en eindigt op een achtste plaats in de top tien.

De top 10 met bijbehorende scores:

  1. Kruidvat (60)
  2. Hema (59)
  3. Hunkemöller (56)
  4. Rituals (55)
  5. Blokker (54)
  6. Etos (49)
  7. Zeeman (48)
  8. PostNL (47)
  9. Suitsupply (43)
  10. Praxis (34)

Grootste volume PostNL, piekmomenten voor Suitsupply

PostNL heeft met afstand het grootste totaalbereik over heel 2018. Dat is ook niet zo gek, aangezien er bijna letterlijk elke minuut een Tweet, Facebook-post of Whatsapp-bericht uitgaat over pakketjes. De pieken van Suitsupply in het voorjaar zijn terug te voeren naar de spraakmakende abri-campagne van twee zoenende mannen die wereldwijd voor commotie zorgde. Ook op Instagram zorgde de post voor ophef. De campagne werd massaal geliket en gedeeld:

De gedurfde campagne, waarin een statement gemaakt wordt voor homo-emancipatie, leverde een groot bereik op. Nog belangrijker is dat de campagne in lijn ligt met de merkwaarden van de organisatie. Een slimme, strategische en gedurfde zet van het pakkenmerk. In deze campagneclash van Adformatie lees je er meer over.

Retail & Volume

Rituals zoekt influencers op met ‘slowdown’-dag

Rituals maakt handig gebruik van bloggers en vloggers in social media-campagnes. De Rituals-producten lenen zich natuurlijk perfect voor influencers en lifestylebloggers om te showcasen en te beoordelen. In september organiseerde het cosmeticamerk een speciale dag waarop genodigden in de watten werden gelegd. De influencers mochten even onthaasten met Rituals-producten tijdens speciale ‘slowdown sessions’.

De hashtag #slowdownsessions deed het goed op Instagram. Een uitgebreid verslag van de dag vonden we terug op blogs van de aanwezige influencers, zoals dit fotoverslag van Caila Quinn. De piek in bereik is dan ook duidelijk terug te zien in deze grafiek:

Bereik in de periode 15-11-2017 - 30-11-2018

Ook Kruidvat laat beautyproducten testen door influencers. Een video over het aanbrengen van wenkbrauwtatoeages van BeautyLab is bijvoorbeeld al 40.000 keer bekeken op YouTube (sinds november dit jaar).

Hema en PostNL grootste bereik tijdens Kerst en Sinterklaas

Ondanks dat ook inhaakmomenten als Pasen, Halloween en de Ramadan terrein winnen in Nederland, bleven Kerst en Sinterklaas populaire inhaakmomenten in retaillandschap.

Volume Kerst vs. Sinterklaas

PostNL pleitte vorig jaar met deze commercial voor meer traditionele kerstkaarten, omdat er minder kerstkaarten verstuurd werden in 2017. Of die trend zich in 2018 zal voortzetten is nog maar de vraag.

Bij Hema was Sinterklaas, naast Pasen, weer een hoogtepunt in het jaar. De retailer geeft grappige DIY-tips op YouTube voor het maken van een surprise van oude verpakkingen van Hema-producten:

Ook op Instagram is en blijft het kinderfeest een inspiratiebron om over te posten. Hema deelt vaak inspirerende posts van Hema-fans en volgers in de eigen Instagram-feed. Met Sinterklaas zijn de zoete en grappige posts niet aan te slepen. Hema werkt op deze manier aan de fanbase en het positieve imago bij bijvoorbeeld jonge gezinnen.

Over dit onderzoek

De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.

Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende retailers meegenomen: Blokker, Hema, Rituals, Suitsupply, Hunkemöller, Nelson Schoenen, Zeeman, Praxis, Kruidvat, Etos, Gall & Gall, PostNL, Primera, DA (DIO), De Echte Bakker, Leen Bakker, Xenos, Kwantum, Action, Pearle, Trekpleister, De WereldWinkel, Intertoys/ Bart Smit.

Lees hier welke webshopsmodeketenssupermarkten, automerken en non-profitorganisaties de meeste online buzz in 2018 genereerden. 

Tekst: Nadine Felderhoff (OBI4wan)

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kees
Die meest-besprokenheid van Kruidvat kan uitsluitend slaan op hun totale reclameterreur op de televisie. Met bommentapijten bombarderen ze alle zenders vol met hun reclames, zodat je zelfs bij wegzappen alsnog hun gezeur krijgt opgedrongen. Ook maken ze zich schuldig aan "dit programma wordt mede verpest door..."-reclames, wat echt een doodzonde is. En ze maken in hun reclames ook nog eens reclame voor de smeersels van Nivea-l'Oréal, een bedrijf met meer dan genoeg minachting voor tv-kijkers (en klanten) om op eigen kracht maximale irritatie te bewerkstelligen. En wat levert het allemaal op? Uitsluitend vastberadenheid om nooit en te nimmer een voet bij Kruidvat over de drempel te zetten.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jeroen
Ik vind het toch steeds verrassend en altijd voordelig. Simpel en duidelijk, spammend: jazeker. Opgedrongen: ooit van Netflix, uitgesteld kijken enYouTube premium gehoord? Onder de 30 ziet niemand deze spam. Minachting? Niet alles hoeft toch kunst en verheven te zijn :-). Enne de link met real life: prima retail dat Kruidvat.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
e
1
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
e
1
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
e
1
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
e
1
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie