BVA: reclamevrije NPO kost kijker onnodig geld en kwaliteit

De adverteerdersbond vindt dat het aanbod op NPO verschraalt zonder Ster-inkomsten.

ANP

Als de publieke omroep reclamevrij wordt, loopt de NPO jaarlijks tot 200 miljoen euro aan inkomsten mis en dat is 'onnodig en desastreus voor de kwaliteit van radio- en televisieprogramma’s bij de NPO'. Dat stelt BVA bond van adverteerders vandaag in een reactie op de coalitieplannen voor een reclamevrije publieke omroep. Het kabinet richt zich op een reclamevrije toekomst van de publieke omroep, zo werd zaterdag duidelijk.

Weglekken

BVA-voorzitter Frenkel Denie: 'Het is een totaal onwenselijk idee dat haaks staat op het kabinetsbeleid. Zonder reclame-inkomsten verschraalt het radio- en televisieaanbod. Alleen met extra belastingen, betaald door de Nederlandse televisiekijker kunnen kwaliteit en keuze dan worden gewaarborgd.'

Hij vreest dat niet alleen het ‘kijk- en luistergeld’ wordt heringevoerd, maar ook dat miljoenen aan reclamegeld richting buitenlandse mediapartijen weglekken zonder bijdragen aan de kwaliteit van de Nederlandse televisie en economie. 

'Onbegrijpelijk en totaal onlogisch. Waarom zou je een gezonde jaarlijkse inkomstenstroom van 200 miljoen voor de publieke omroep afschaffen? Reclamegeld dat de publieke taak van de NPO op geen enkele wijze belemmert. Een kwart van het huidige omroepbudget wordt bekostigd door adverterende organisaties zonder enige inhoudelijke inmenging. Door reclame klakkeloos te verbannen bij de NPO leg je de rekening voor het handhaven van de kwaliteit neer bij de radioluisteraar en televisiekijker.'

Inclusieve samenleving

Denie betoogt verder dat adverterende organisaties via de publieke omroep specifieke doelgroepen kunnen bereiken. 'Doelgroepen die nauwelijks via andere media kunnen worden bereikt. Als ze geen reclameboodschappen meer ontvangen, blijven ze verstoken van belangrijke (overheid)informatie over internetfraude, wijzigingen in ziektekostenverzekeringen of toeslagen en belastingen. Dit blokkeert een inclusieve samenleving.'

Volgens de BVA kunnen de reclame-inkomsten stabiel toenemen als de Ster een eerlijke positie inneemt op de groeiende markt van digitale reclame. Ster heeft momenteel slechts beperkte mogelijkheden dit bereik te activeren, zegt Denie.

'BVA pleit voor een fair share-positie in de digitale markt waardoor de NPO 50 tot 70 miljoen euro extra inkomsten kan genereren voor kwaliteitstelevisie en -radio bij de NPO.'

Uit onderzoek van EY bleek eerder dat Ster 50 tot 70 miljoen euro uit de digitale markt kan halen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Joel Batenburg
De BVA moet wel het hele verhaal vertellen. Het kijk- en luistergeld is namelijk nooit weggeweest. Paars II heeft ter compensatie van de 'afschaffing' in 2000 het tarief in de eerste schijf IB verhoogd (+1,1 procent). Iets anders is, dat alleen grote merken het zich kunnen veroorloven te adverteren bij de NPO. Het beeld verschraalt bij het zien van dezelfde afzenders. A-merken hollen niet weg naar het buitenland, daar zitten ze al. Om hier hun doelgroepen te bereiken zullen ze (alleen) wat creatiever en minder gemakzuchtig moeten worden. We kunnen overigens makkelijk een tv zender missen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie