New Dutch Wave op SXSW: De mix maakt het verschil

Bert Hagendoorn was met Dutch Digital Design een van de partners van New Dutch Wave, de Nederlandse handelsmissie op SXSW in Austin.

Het was de derde editie van de New Dutch Wave, waar Nederlandse ondernemers in de creatieve sector zich internationaal presenteren op de vakbeurs en een eigen locatie in het centrum met een zesdaags programma vol sprekers. Deze editie waren meer dan 40 partners aangesloten, van startups en scale-ups tot aan gemeenten, bedrijven en creatieven. Het event was opnieuw bestempeld tot ‘strategische beurs’ vanuit de Topsector Creatieve Industrie en burgemeester John Jorritsma van Eindhoven was missieleider namens Creative Holland.

NDW House

Op de zaterdag werd het New Dutch Wave ‘house’ geopend door Barbera Wolfensberger, in aanwezigheid van de burgemeesters van Austin en Eindhoven. ‘Waar we in Nederland erg sterk in zijn is dat we creativiteit, tech, kennis en medemenselijkheid combineren’, zei Wolfensberger in Austen (zie video). ‘Als je veel fantastische denkers en makers hebt, dan heb je een plek nodig om elkaar te kunnen vinden en contact te leggen. En dat is wat New Dutch Wave voor ons is’

Opening

Aansluitend werden de eerste prijswinnende startups Outlander Materials, producent van eetbaar ‘on’plastic van bierafval, bekroond met de eerste prijs in de European Union in the United States SXSW-pitchcompetitie, en The Helia, maker van hernieuwbare energiesystemen gehuldigd. LexEmpress & Iguana Death Cult verzorgden de muziek.

Stories: Outlander materials

NDW-Beursstand

De volgende dag werd ook de NDW-stand op de SXSW-beurs geopend. Jann de Waal, boegbeeld van de topsector Creatieve Industrie, zegt daarover: ‘Goed om te zien hoe sterk onze creatieve industrie hier vertegenwoordigd is. De samenwerking tussen creatieven, bedrijven en overheid in dit initiatief leidt tot zichtbaarheid, invloed en nuttige connecties.’

In de video hieronder zegt hij bovendien: ‘Als Nederlanders hebben wij een traditie van de multi-stakeholderbenadering. Het gaat niet alleen over de creatieve industrie, niet alleen over de overheid, niet alleen over startups, het is de mix die het verschil maakt. Dat laten we hier zien.’

Opening Dutch Booth

In het NDW-house was later die dag een Dutch-German Networking Reception, waar vertegenwoordigers vanuit Duitsland en Nederland ingingen op de onderlinge samenwerking. De burgemeester van Austin, Steve Adler, wist te melden dat Duitsland de 4e plaats heeft in de lijst van deelnemers vanuit andere landen en Nederland de 8e plaats – relatief gezien voor ons land dus een enorme vertegenwoordiging.

DUTCH DESIGN DAY

Dinsdag werd de Dutch Design Day georganiseerd door Dutch Design Foundation (DDF), over impactvol Nederlands ontwerp - zowel fysiek als digitaal. Onder de sprekers van het eerste deel waren Sheltersuit, Precious Plastic, Growing Pavilion, The Helia, Outlander Materials, City of Rotterdam, Roos Meerman, Lucas de Man, Artlab, Sophisti en Kozie. Moderators waren Jann de Waal (Topsector Creatieve Industrie) en Martijn Paulen (Dutch Design Week).

Bas Timmer van Sheltersuit en Precious Plastic Texas lieten het overigens tijdens hun verblijf niet bij woorden. Het team van Precious Plastic besloot de kreek naast het NDW House te bevrijden van plastic om het te recyclen. Bas Timmer zag in Austin veel daklozen zwerven en zag ook de stad vol hangen met banieren voor SXSW. Met hulp van NDW legde hij contact met de SXSW-organisatie en regelde hij dat een lokaal naaiatelier daarvan na afloop van het festival 100 Sheltersuits maakt voor de daklozen in Austin. 

Sheltersuit

Dutch Digital Design

Het tweede deel van de dag gereserveerd voor onze sessie over Dutch Digital Design: na een korte intro van mij over het initiatief en de 21 aangesloten bureaus, presenteerde bureau Code d'Azur de succesvolle case ‘The Lockdown’, ’s werelds eerste mobile AR escape room. Bureau Fabrique ging in op de vraag wat is er zo Nederlands is aan ons digitale ontwerp, door aan de hand van voorbeelden uit hun werk te vertellen over zeven aspecten van de Nederlandse mentaliteit. Aansluitend presenteerde Dept een visie op de toekomst van bureaus.

Dutch Digital Design

‘Voor onze organisatie is het van belang voor Nederlandse ontwerpers een goed podium te vinden, dat is met de Dutch Design Day tijdens New Dutch Wave gelukt’, stelt Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Foundation. ‘Daarnaast hebben we verkend hoe de evenementen Dutch Design Week en SXSW elkaar kunnen versterken: we kijken uit naar de komende edities!’

De Dutch Design Day werd afgesloten met Dutch-Designer drinks en de Dutch music night bracht die avond Iguana Death Cult, Sofie Winterson, Judy Blank, Wolf & Moon, Pip Blom dj Mr. Beatz op het podium.

Music at New Dutch Wave

Volgend jaar weer

Naast de internationale contacten die aangehaald en gelegd werden met bureaus, pers en allerlei organisaties was het duidelijk dat ook het samen optrekken van organisatie, overheid, gemeenten, bedrijven, zelfstandigen en bezoekers onderling duidelijk meerwaarde heeft. En dat naast de overweldigende hoeveelheid inspirerende sessies die het event zelf al biedt aan de bezoekers – voor mij een ervaring, als partner en bezoeker, om volgende jaren beslist te herhalen.

Deze bijdrage verscheen eerder op het blog van Creative Holland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie