In Memoriam Béla Stamenkovits

Béla was één van de meest altruïstische leiders die de Nederlandse reclamewereld heeft gekend

Béla Stamenkovits

Het beste idee voor zijn In Memoriam heeft Béla ooit zelf bedacht. Toen hij werd opgenomen in de ADCN Eregalerij in 2001, een moment dat traditiegetrouw gepaard ging met een groot interview, liet Béla alle pagina’s vullen met zijn creatief werk.

Béla was één van de meest altruïstische leiders die de Nederlandse reclamewereld heeft gekend. Hij was het meest trots als hij naast Lysbeth Bijlstra op een podium stond, vlak achter Diederick Hillenius en Poppe van Pelt. Guhl, Shell, Delta Lloyd, Campari, Hij, Zij en WE, allemaal werk waarvoor je als creatief de reclame in wilde. In een interview noemde hij deze jaren de mooiste jaren van zijn carrière. De hoogtijdagen van TBWA\Campaign Company eind jaren 90.  Béla zocht zijn concurrenten niet binnen de vaderlandse grenzen, maar trok zijn ambities op aan o.a. BBH en TBWA London.

Béla was een innemend mens met een eigen gevoel voor humor. Hij hoefde niemand te overschreeuwen, omdat iedereen naar hem wilde luisteren. Tuurlijk, hij kon ook goed boos worden. Als creatief werk in gevaar werd gebracht, dan pas verhief hij zijn stem.

Zijn intuïtie voor goed werk was onovertroffen en hij beoordeelde alles in eerste instantie op gevoel. De manier waarop hij voor beter werk zorgde, was bewonderenswaardig. Hij kon de avond voor een presentatie waar het halve bureau wekenlang aan had gewerkt, de boel helemaal omgooien. Maar hij had ook een unieke manier om je als jonge creatief het gevoel te geven dat je zelf wist dat je beter kon, zodat je uiteindelijk een beter idee uit jezelf haalde.

Zijn support voor creativiteit en daarmee creatief talent was enorm. Je wist als creatief altijd dat Béla voor de volle 100% achter je stond. Toen ik als jonge creatief met hem mee mocht naar TBWA\ChiatDay in Los Angeles om op Nissan te werken, zei hij op de laatste dag dat hij met Lee Clow, onze wereldwijde goeroe, zou gaan lunchen. Vlak voordat hij wegging, zei hij tegen me: ‘Waar wacht je op, kom mee, hoe vaak krijg je nou zo’n kans?’

Zijn grootmoedigheid leverde niet alleen een bureau vol creatief bloed op, maar ook het eerste bureaunetwerk van Nederland. Naast Campaign Company waren daar Direct Company, Designers Company, Data Company (ja, toen al) en PR Company. Het bewijs dat hij ook een goed zakelijk instinct had. Zo voelde hij ook aan dat het tijd was voor een fusie met Neboko. Maar als zijn creatieve en zakelijke kant met elkaar in competitie moesten, won de eerste altijd.

Een perfectionist kon je hem niet noemen. Dat zou een understatement zijn.

Béla, bedankt dat je TBWA\ Nederland op de kaart hebt gezet. We plukken daar nog elke dag de vruchten van.

Namens Rik ledder, Erik Kellerhuis, Simon Neefjes en iedereen bij TBWA\,

Bas Engels

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Sue Workman
Beautifully said Bas. You painted a very accurate and beautiful picture of a hugely talented and much missed man. Every time I quote the words "good enough, isn't good enough" I am reminded of Béla and his work ethos. Whilst I only worked 4 years with him, he left a life long impression.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.