RTL gaat niet mee in digitale hype

Marktleider RTL Nederland doet niet mee aan de hype rond de digitalisering van tv en de dreigende versnippering van het kijkgedrag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Letterlijk zegt Chief Commercial Officer Frank Eijken vandaag in Adformatie over het schuiven van advertentiebudgetten naar nieuwe media: ‘Men zoekt, men kijkt, maar het is niet zo dat het al heel dichtbij is. We gaan er wel in, maar niet als een gek.’

RTL, dat vanochtend zijn (digitale) strategie voor het komend jaar aan pers en relaties presenteerde, voorziet dat de 30-secondencommercial de komende vijf jaar centraal blijft staan in de merkcommunicatie van adverteerders en dus ook in het businessmodel van het tv-bedrijf. Terwijl de Publieke Omroep onlangs de komst van zeventien digitale themakanalen aankondigde, heeft RTL themakanalen juist onderaan de prioriteitenlijst staan.
Internet, video on demand en mobiel zijn volgens Eijken en consorten kansrijker, alhoewel ook tv-kijken via internet er volgens hem ‘nog niet in de mate komt die sommigen ons voorspiegelen’. Intussen werkt RTL wel aan twee themakanalen, een op het gebied van klassieke muziek en een 24-uursnieuwszender.

RTL baseert zijn ‘tegengeluid’ op gesprekken met de grote adverteerders en bureaus in de markt. Die geven aan wel te experimenteren met digitale media, maar dringen er tegelijkertijd bij de broadcaster op aan de grote tv-zenders vooral in de lucht te houden vanwege het benodigde massabereik.

De benadering van RTL is opmerkelijk, omdat recent juist steeds vaker geluiden klonken van substantiële budgetverschuivingen naar internet en digitale tv. De komst van honderden digitale tv-zenders en de daarmee gepaard gaande versnippering van het kijkgedrag zou het einde betekenen van de traditionele 30-secondenreclamespot, maar dat moment is volgens RTL dus nog ver weg.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie