'Campagne overgewicht mist doel'

De campagne van minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) en de voedings- en frisdrankindustrie tegen overgewicht mist zijn belangrijkste doelgroep.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Hij slaat niet aan bij de lage sociale en economische klassen. ,Het effect is dat gezonde mensen nog gezonder gaan leven', zegt directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting. Hij gaat binnenkort met de industrie praten om daar wat aan te doen.

Het Convenant Overgewicht dat Hoogervorst met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in 2005 sloot, heeft wel geleid tot een hogere consumptie van nieuwe, minder schadelijke producten met minder calorieën. Maar het bereikt vooral hoger opgeleiden. Die stappen sneller over op light frisdrank.
Uit eerder onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders met een hbo-diploma of een universitaire opleiding te zwaar is. Van mensen met alleen basisschool is ruim de helft te zwaar.

Stam heeft de FNLI uitgedaagd zich te richten op de vmbo-leerlingen en minder rijke mensen. De Hartstichting lanceert zelf volgend jaar een grote campagne om overgewicht tegen te gaan. Die is specifiek gericht op de jeugd en ouders. Stam erkent dat er nog een lange weg te gaan is (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie