Ajax in merkwaarde top tien

Tegenvallende sportieve prestaties staan niet in de weg van een waardeverhoging van Ajax. De gesloten sponsorovereenkomst met Aegon maakt dat de club doorgestoten is tot de merkwaarde top tien voor internationale voetbalclubs, nog voor Liverpool en Juventus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het sponsorcontract garandeert Ajax de komende zeven jaar jaarlijks een bedrag van 10 tot 12 miljoen euro, afhankelijk van de sportieve resultaten. Daarmee betaalt Aegon jaarlijks 5 miljoen euro meer dan ABN Amro.

Ruud Koning, hoogleraar sporteconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen, in de Volkskrant over de stap van de Haagse verzekeraar. ‘Ze willen zich internationaal profileren. Ajax is daarvoor een perfecte partner, dankzij zijn merkwaarde en internationale bekendheid.’ Dat Ajax al sinds 2004 geen nationale titel meer heeft gewonnen en al twee jaar niet actief is in Champions League, drukt de merkwaarde blijkbaar niet.

Volgens onderzoek van BBDO naar de merkwaarde van internationale voetbalclubs stond Ajax in september nog op nummer 14 met 386 miljard euro. Het nieuwe sponsorcontract met Aegon brengt de club in de top tien van Europa. Sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ‘Ajax komt op een gedeelde negende plaats met Arsenal en Chelsea en nog voor clubs als Liverpool en Juventus. Dit is een enorme positieve ontwikkeling. Het bevestigt de tendens dat steeds meer grote bedrijven vertrouwen hebben in de sport. Het is een reflectie van de kracht van de sport.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie