Vrienden vluchten voor commercie

De netwerkers van het eerste uur beginnen een beetje genoeg te krijgen van platte commercie op Facebook en MySpace.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In Groot-Brittannië lopen de ledenaantallen van social-networkingsites voor het eerst in hun nog prille bestaan terug. In Frankrijk idem dito. Deels hoort dat bij de levenscyclus van zo’n netwerk: het was ooit bijzonder, nu is het mainstream en haken de voorlopers af.

Maar boosdoener zijn zeker ook de pogingen om persoonlijke gegevens te exploiteren. Bijvoorbeeld via Beacon, het programmaatje op Facebook dat je vrienden laat zien waar je koopt en op welke sites je kijkt. In de VS dienden 50.000 gebruikers een petitie in tegen dit soort indiscrete praktijken.

En ook de eerste actiegroepen tegen het gebruik van persoonlijke data van social-networkingsites zijn een feit. Sommige netwerksites staan het gebruik van persoonsgegevens dan ook niet (meer) toe. Het economisch model van netwerksites is daarmee in één klap problematisch. YouTube bijvoorbeeld heeft ondanks zijn miljoenenpubliek zeer veel geld verloren omdat het geen persoonlijke gegevens kan verhandelen.

Alternatief voor adverteerders: richt je op kleine, gespecialiseerde nichenetwerken als boompa.com (een soort MySpace voor automobilisten). En sommige merken creëren gewoon hun eigen netwerk. Zo lanceerde Renault onlangs Renault F1, een sociaal netwerk speciaal voor Formule 1-fans.

Bron: Stratégies

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie