Leiderschapslessen uit online gaming

Online gaming is een interessant laboratorium waarin wordt geëxperimenteerd met toekomstige vormen van leiderschap, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In opdracht van IBM is bekeken hoe leiderschap werkt in online games, zoals World of Warcraft, EverQuest en Lineage. Dit zijn games waaraan meerdere spelers meedoen en waarbij spelers leidende rollen op zich nemen. Het onderzoek leverde opmerkelijke bevindingen op.

Zo wordt in games het leiderschap vaak opgepikt door mensen die in organisaties niet snel als high potentials op managementgebied zouden worden gekwalificeerd (zoals huisvrouwen of voortijdige schoolverlaters). Daarnaast heeft succesvol leiderschap in online games minder maken met de kenmerken van individuele leiders maar des te meer met de spelomgeving die is gecreëerd door de gameontwikkelaar (en wordt uitgebouwd door de spelers zelf). Het leidt tot tijdelijk, steeds wisselend leiderschap - onbekend in de echte wereld.

Eén kenmerk van leiderschap in online games is dat snelheid cruciaal is. In games worden weken en dagen gecomprimeerd tot uren en minuten. Ontwikkelingen voltrekken zich met een duizelingwekkende snelheid, wat vereist dat er à la minute wordt beslist en dat teams in no time worden geformeerd, gereorganiseerd en ontbonden.

Een ander kenmerk is dat je in games wordt gestimuleerd om risico’s te nemen. Trial and error is essentieel, waarbij falen wordt geaccepteerd als iets wat geregeld voorkomt en noodzakelijk is om succesvol te worden. Daarnaast zijn leiderschapsrollen zoals gezegd vaak tijdelijk. In games kan iemands rol binnen een minuut veranderen van teamleider in een teamlid dat orders van anderen uitvoert. En andersom. Leiderschap is dus geen identiteit maar een taak - die steeds al naar gelang de situatie door de meeste geschikte speler wordt uitgevoerd. Online-gamingleiders moeten dus goede volgers zijn (en zijn dat ook meestal).

Bron: Harvard Business Review

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie