Consument wordt steeds meer opinieleider

Internetgebruikers wenden zich steeds vaker tot mede-internetgebruikers om hen te helpen beslissen welke producten en diensten te kopen, ook in branches waar van oudsher expertise als belangrijk gold, zoals in de financiële dienstverlening. Consumenten worden hierdoor steeds vaker beschouwd als opinieleider. Universal Media besteedde een onderzoek aan deze trend. Welke mechanismen zijn eigenlijk de oorzaak van het feit dat we de mening van vreemden zo zijn gaan waarderen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Universal Media ondervroeg voor het onderzoek When Did We Start Trusting Strangers? 17.000 internetgebruikers in 29 landen, waaronder Nederland. In het onderzoek werd gekeken naar de groeiende kracht van de beïnvloedingseconomie en de macht van consumenten die online producten aanbevelen, of juist een negatief advies geven.

Het aantal consumenten dat online wel eens een mening geeft, is verdubbeld van 30 procent in 2006, naar 60 procent in 2008, zo blijkt uit de cijfers. En van die meningen gaat 28 procent direct over merken en producten.

Mede door de groei van sociale media en online consumenten opinie, wordt advies 'van consumenten- voor consumenten' steeds serieuzer genomen. Zelfs in branches waar van oudsher expertise het meest belangrijk was, zoals in de financiële dienstverlening, wordt steeds meer vertrouwd op het advies van totale vreemden.

Ook is er een verandering ontstaan in de manier waarop men praat tegen vrienden, familie en collega’s. Meer en meer vertrouwt men op een virtuele manier van communiceren zoals sms, instant messenger en email. Deze digitale media maken het eenvoudiger om meningen te delen en te beïnvloeden.

Huidige gevestigde diensten zoals Amazon’s Wishlist en reviews, het stemmen op verkopers op eBay en de aanbevelingen van reizen op TripAdvisor zijn nog maar het begin, aldus Universal Media. Er is al een nieuwe generatie online bedrijven die aanbiedingen samenstellen volledig gebaseerd op aanbevelingen van consumenten. Ook al zijn de handelsmerken Crowdstorm, Kaboodle en Mypicklist Engelstalig en voornamelijk gericht op de VS, de verwachting is dat ze anderen over de hele wereld zullen inspireren en dat daardoor de opinie van de consument nog belangrijker zal worden.

‘De beïnvloedingseconomie gaat volledig over waarheid en transparantheid. Merken die hun marketingbeloften waar maken en kwaliteitsproducten leveren, zullen profiteren van aanbevelingen van consumenten. Het is voor marketeers noodzakelijk om betrokken te raken bij dit nieuwe platform van beïnvloeding,’ volgens Menno van der Steen, Hoofd Strategie van Universal Media.

Ondanks dat de beïnvloedingseconomie wereldwijd groeiende is, zijn er duidelijke verschillen tussen markten, landen en product categorieën:

  • Vooral Azië en Brazilië, maar ook consumenten in Zuid Korea, Hong Kong, Filippijnen, India,Pakistan en China, zijn het meest bereid commentaar te geven.
  • Films, muziek en technologie zijn de product categorieën waarop het meest commentaar gegeven wordt; ongeveer 40 procent van de internetgebruikers heeft wel eens commentaar gegeven over vastgoed, financiële producten en nutsbedrijven.

Super-beïnvloeder

De groei van de beïnvloedingseconomie creëert ook een nieuwe consument: 'de super-beïnvloeder'. Deze consument (voornamelijk een mannelijke early adopter in de leeftijd van 25-34 jaar, werkend op kantoor) gebruikt social media voornamelijk om te bloggen, te twitteren en voor het uploaden van video’s en het delen van foto’s.De superbeïnvloeder geeft graag commentaar op merken die door beroemdheden worden gebruikt en hip en trendy zijn, maar ook over volslagen onbekende merken. Deze groep fungeert volgens Universal Media steeds meer als opinieleider.

‘Merken moeten deze mensen zien te bereiken aangezien zij het belangrijkste geluid zijn in de beïnvloedingseconomie. De experts in oude media worden vervangen door de consument en iedereen die een mening en een computer heeft kan hier aan mee doen,’ zegt Van der Steen.

Universal Media geeft tenslotte een aantal tips aan merken:

  • Investeer in een buitengewoon product: uiteindelijk is, in een wereld gedreven doorconsumentenopinie, een goed product en een goede service het belangrijkste. Slechteservice zal leiden tot een slecht merk in de beïnvloedingseconomie.
  • Luister naar de buzz - waar wordt over gepraat: gebruik de sociale media om te kijkenwat mensen zeggen over uw merk en de nieuwste trends- volg blogs, Twitter en socialnetworks.
  • Wees transparant: Gebruik de sociale media om een standpunt van transparantheid aan temeten. Geef uw werknemers een stem op blogs en creëer onderwerpen die gedeeld kunnen worden in social media. Vaak hebben bedrijven en merken interessante verhalen te vertellen,informatie te delen. Ontsluit uw aanbod voor sites als en .
  • Gebruik social media als advertentiekanaal: maak uw merk ‘actief’ in social networks,ga naar waar de consumenten zijn en neem deel aan de conversaties. Communiceer daarbijaltijd duidelijk wie u bent.
  • Wees meer open: Aangezien consumenten steeds meer digitale media gebruiken om tecommuniceren, zou uw product dat ook moeten doen. Breng uw boodschap over op online,mobiele en traditionele kanalen en media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie