Zondag steeds belangrijker voor grote aankopen

De dag van de week waarop de Nederlandse consument zich het meest oriënteert op grote aankopen is: zondag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarnaast is zondag het meest geschikt om eventuele belangrijke aankopen in het gezin met elkaar te bespreken, worden hierover beslissingen genomen én is zondag de dag waarop mensen het meest online winkelen.

Dit blijkt uit recent gehouden onderzoek uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf onder 661 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Uit onderzoek onder 661 consumenten komt naar voren dat niet de doordeweekse dagen de momenten zijn waarop zij nadenken over grote aankopen en beslissingen hierover nemen, maar dat zij dat het meeste doen op zondag.

De helft van de Nederlandse consumenten vindt zondag de meest geschikte dag om zich te oriënteren op grote aankopen, zoals vakanties, verzekeringen, meubels en dergelijke. Volgens de helft is deze dag ook nog eens bij uitstek geschikt om dit met een partner of in het gezin te bespreken en op zondag hierover beslissingen te nemen. Ten slotte vindt 45 procent dat zondag de meest geschikte dag is om online aankopen te doen.

Naast oriëntatie, bespreken en beslissen wordt er op zondag ook veel gekocht. Bijna de helft vindt zondag de meest geschikte dag om online aankopen te doen.

Martijn Brinkhoff, Research Manager bij De Telegraaf, heeft een verklaring voor de keuze van de consument voor zondag: 'Mensen krijgen het steeds drukker en hebben steeds minder tijd om eens rustig na te denken over grote aankopen. Dat kan het beste op zondag. Bovendien is zondag ook nog steeds echt een gezinsdag en als enige dag echt geschikt om die belangrijke beslissing te nemen. Om te bepalen waar je naar toe wilt op vakantie bijvoorbeeld.'

De Telegraaf wil adverteerders en mediabureaus graag wijzen op de mogelijke consequenties voor marketingcommunicatie. Sommige producten en merken kunnen van deze kennis over de dag ‘zondag’ profiteren. Zij kunnen ervoor kiezen consumenten te bereiken op dat moment waarop het product of merk het meest relevant is. Bovendien heeft onderzoek al eerder aangetoond dat mensen op zondag in een betere stemming zijn en daardoor op zondag ontvankelijker voor reclame (Faasse en Bronner, In the mood for advertising, 2007, International Journal of Advertising). Reclame op zondag is dus ook nog eens effectiever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie