PwC: In 2015 meer omzet uit digitale muziek dan uit cd’s

De Nederlandse inkomsten uit digitale muziekopnames verdubbelen de komende vijf jaar van 57 miljoen euro in 2012 naar 101 miljoen in 2017. Zo blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PwC).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De omzet uit digitale muziek overtreft die uit cd's en platen naar verwachting in 2015. Daar staat tegenover dat de totale omzet uit opgenomen muziek de komende vijf jaarlijks met 2% afneemt. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook van PwC die in oktober wordt gepubliceerd.

Het betalen voor streamen en downloaden van muziek lijkt eindelijk een vlucht te nemen in Nederland. ‘De inkomsten uit opgenomen muziek dalen in Nederland al sinds 2008’, zegt Ennel van Eeden, entertainment- en mediaexpert bij PwC. ‘Het grote illegale muziekaanbod en de worsteling van de muziekindustrie met nieuwe verdienmodellen heeft veel geld gekost. Meer en meer wordt het gemis aan inkomsten uit fysieke verkoop gecompenseerd door inkomsten uit diensten als Spotify en iTunes. In 2015 leidt dit tot een omslagpunt, waarbij de verdiensten uit digitale muziek die uit cd's en platen overtreffen.’

De situatie in de muziekindustrie verbetert volgens PwC langzaam. Weliswaar daalden de totale inkomsten uit opnames, kaartverkoop, sponsoring en merchandising vorig jaar met bijna 3 procent. De komende vijf jaar zullen deze inkomsten echter naar verwachting jaarlijks gemiddeld met 1,2 procent stijgen naar 758 miljoen in 2017.

Van Eeden: ‘De muziekindustrie moet het steeds meer hebben van de markt voor livemuziek. Artiesten zoeken naar nieuwe manieren om consumenten te bereiken en te raken. Vooral grote artiesten verdienen meer met concerten, merchandising en tv-optredens dan dat ze verliezen op de verkoop van opnames.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie