Nielsen: groei verkoop fmcg daalt tot 1,2 procent

De verkoopcijfers van fmcg in Europa zijn in het tweede kwartaal van 2013 met 1,2 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 3,3 procent. Dit blijkt uit gegevens die Nielsen vandaag heeft gepubliceerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De groei is het resultaat van een prijsindexatie van 2,7 procent, die een daling van 1,5 procent in het aantal verkochte goederen van 1,5 procent verdoezelt.

Van de 21 landen die door Nielsen in kaart gebracht zijn, heeft Turkije de hoogste groei in het tweede kwartaal: 11,6 procent. Finland volgt met een groei van 4,2 procent en Noorwegen met 2,2 procent. Het Verenigd Koninkrijk had met 1,2 procent de hoogste groei van de grote vijf West-Europese markten.

Nederland had een groei van 0,5 procent in het tweede kwartaal van 2013. De prijzen namen toe met 3,2 procent, terwijl het aantal verkochte producten met 2,7 procent daalde.
Negen van de 21 landen uit het onderzoek zagen de verkoopcijfers voor fmcg dalen. De grootste afname noteerden Griekenland (-4,4 procent) en Tsjechië (-3,3 procent).
De omzetgroei van fmcg in Europa is meer het resultaat van prijsinflatie dan van toegenomen verkoopvolumes, aldus Nielsen.

Het verkoopvolume van fmcg in Europa daalden in het tweede kwartaal van 2013 in vergelijking met dezelfde periode 2012 met 1,5 procent. In het vorige kwartaal nam het volume nog toe met 0,2 procent. Alleen in Turkije, Noorwegen en Zwitserland namen de verkoopvolumes toe.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie