Commissie Wallage bekijkt rol ICT in overheidscommunicatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 27 april heeft premier Kok de Commissie Toekomst Overheidscommunicatie geïnstalleerd, onder voorzitterschap van Jacques Wallage. De premier zei niet gelukkig te zijn met de huidige wijze waarop boodschappen van de overheid het publiek bereiken. ‘Het aantal websites, omroepen en gedrukte media neemt hand over hand toe. Maatwerk en doelgroepeninformatie is de huidige tendens. Maar de overheid heeft vaak brede informatie, die nu moeilijk voor het voetlicht te krijgen is’, aldus Kok. De premier wil onderzocht zien hoe ICT een rol kan spelen in ‘transparante’ overheidscommunicatie, compleet met financiële onderbouwing.

De commissie krijgt een jaar om het kabinet te adviseren over de mogelijkheden voor overheidscommunicatie in het ICT-tijdperk. Ook moet ze in kaart brengen hoe de overheid moet inspelen op de ‘vercommercialisering van de media, waardoor niet het beleid maar het politieke proces de alle aandacht krijgt’.
Bij de samenstelling van de commissie is gekozen voor het betrekken van praktijkkennis uit de reclamewereld en journalistiek, terwijl communicatie-expertise uitsluitend op theoretisch niveau is vertegenwoordigd. Hiervoor zijn Erwin Seydel (hoogleraar Toegepaste communicatiewetenschappen Universiteit Twente) en Cees van Woerkum (hoogleraar Communicatie- en innovatiestudies Universiteit Wageningen) aangetrokken.
Secretaris H. van Biemen van de commissie hierover: ‘De communicatiebureaus zijn niet bewust uitgesloten, maar we hebben meer disciplines moeten schrappen die mogelijk in aanmerking kwamen. Het wil niet zeggen dat ze niet geraadpleegd worden. Er zullen themabijeenkomsten worden gehouden, onder meer over communicatieadvies, waarbij mensen uit de beroepsgroep worden uitgenodigd mee te praten.’ Vanaf begin juni zijn de activiteiten van de commissie te volgen via: toekomst-com.nl.

Naast de hierboven genoemde personen, zitten ook in de commissie:
M. Henneman (hoofdredacteur Netwerk)
H. Laroes (plv. hoofdredacteur NOS-journaal)
H. Lockefeer (hoogleraar Journalistiek, Universiteit Groningen)
A. Lundqvist (algemeen directeur IBM Nederland)
J. Olde Kater (hoofdredacteur De Telegraaf)
G. Prins (partner reclamebureau Prins Walvisch)
R. Rensen (directeur Benelux)
C. Serkei (hoofd beleid Stichting Omroep Allochtonen)
L. Smits (vice-president large accountants Getronics Group)
M. Stikker (directeur Maatschappij voor oude en nieuwe media)
P. Tops (hoogleraar bestuurskunde Katholieke Universiteit Brabant)
M. van Twist (universitair hoofddocent techniek, bestuur en management TU Delft)

De commissie wordt bijgestaan door:
E. Brouwers (hoofddirecteur Rijksvoorlichtingsdienst)
J. Holtslag (directeur-generaal openbaar bestuur ministerie Binnenlandse Zaken)
R. Pans (secretaris-generaal ministerie Verkeer en Waterstaat)
H. Brons (directeur voorlichting ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie