Vuurwerkcampagne keert terug

De slogan 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt' keert na een jaar afwezigheid terug in de nationale vuurwerkcampagne. Dat heeft de stichting Consument en Veiligheid vrijdag meegedeeld bij de start van de campagne.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig jaar werd er geen grote nationale campagne gehouden. Na 25 jaar stopte organisator Stichting Ideële Reclame (SIRE) ermee. De campagne werd overgedragen aan Consument en Veiligheid en Bureau Halt. Die laatste organisatie hield rond de vorige viering van de jaarwisseling
wel een eigen campagne. Deze had een kleinere omvang en was specifiek gericht op jongeren.
Dit jaar is er dus weer sprake van een grote nationale campagne. Via reclamespotjes, advertenties in kranten en tijdschriften en posters in scholen en uitgaansgelegenheden, wordt het publiek geïnformeerd over de gevaren van vuurwerk. De campagne is volgens beproefd recept
nogal confronterend. Op posters prijken naast afbeeldingen van geslaagde tatoeages plaatjes van ongewilde afbeeldingen, oftewel door vuurwerk veroorzaakte vleeswonden.
Volgens Consument en Veiligheid moeten ongeveer 1100 mensen zich rond de jaarwisseling in het ziekenhuis laten behandelen voor wonden die ze oplopen door het afsteken van vuurwerk. Dat cijfer was vijf jaar lang vrij stabiel, maar daalde vorig jaar naar negenhonderd. Een bemoedigende
trend, maar Consument en Veiligheid plaatst kanttekeningen. Het percentage ernstige letsels steeg namelijk van 1 naar 6 procent.
De daling van het aantal gewonden door vuurwerkongevallen is vooral te danken aan de opruimactie Zwerfvuurwerk op nieuwjaarsdag. Steeds meer gemeenten nemen hierin hun verantwoordelijkheid, waardoor het aantal ongevallen op nieuwjaarsdag met 20 procent afnam.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie