‘Kwart jongeren aangesproken door overheidscampagnes’

Acht op de tien jongeren vindt het goed dat de overheid aan voorlichtingscampagnes doet, maar slechts 23 procent voelt zich daadwerkelijk aangesproken door dergelijke campagnes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Sanoma Uitgevers Young onder ruim 1.000 jongeren (15 t/m 19 jaar) en aanvullend kwalitatief onderzoek. Van hen vindt 78 procent het goed dat de overheid dergelijke campagnes uitvoert. Veel ondervraagden denken dat de overheid medeverantwoordelijk is om hen op hun gedrag aan te spreken. Een op de vier ziet juist geen rol voor de overheid weggelegd en vindt het een verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ouders.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat slechts twee van de tien jongeren het goed zouden vinden als ze vanaf 16 jaar al mogen stemmen. Ze hebben andere interesses dan politiek en vinden zichzelf te jong voor deze verantwoordelijkheid. Bovendien vinden ze de overheid niet geloofwaardig en te soft in de aanpak van bijvoorbeeld criminaliteit.

De resultaten van het onderzoek werden deze week gepresenteerd tijdens de door Sanoma Uitgevers Young en Politiek Online georganiseerde ‘expertmeeting overheid en jongerencommunicatie’. Naar aanleiding van de uitkomsten zullen overheidsmedewerkers discussiëren over effectievere overheidscommunicatie. Tijdens de bijeenkomst zal Martijn van Dam, Tweede Kamerlid voor de PvdA en politiek talent van het jaar, zijn visie op jongeren geven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie