Shell besteedt locatiedata tankstations uit aan Navads

Oliemaatschappij wil voorbereid zijn op komst connected cars.

Shell besteedt het beheer van de locatiegegevens van de 35.000 tankstations aan het Nederlandse locatiedatabedrijf Navads.

Vroeger vertrouwde Shell enerzijds op de accuratesse van de navigatiemakers (zoals TomTom en HERE) die de locaties verzamelden die op dat moment online stonden. Anderzijds werd er vanuit het hoofdkantoor voor gezorgd dat de tankstations via Google met up-to-date locatiedata vermeld waren. Dit laatste was een gigantisch werk en het management was daar niet over te spreken, aldus Navads. Het bedrijf heeft nu beide processen overgenomen en geautomatiseerd.

Navads zorgt ervoor dat alle Shell-tankstations wereldwijd goed aangegeven worden op elke kaart en binnen ieder navigatiesysteem of –app. De marketingafdeling van Shell verwacht hierdoor dat klanten zo makkelijker de tankstations zullen vinden en bezoeken.

Navads zal alle Shell-locaties valideren en deze data vervolgens aanbieden aan de kaartenleveranciers. Maandelijks wordt deze locatiedata geupdate.

Locatiedata steeds belangrijker

Tankstations worden volgens Navads bijna uitsluitend gevonden door zoekopdrachten in maps-applicaties op telefoons of navigatiesystemen. Verder is er een grote diversiteit aan navigatie-apps, -kaarten en –apparaten en worden deze door het gros van de weggebruikers gebruikt.

Een belangrijkere reden voor Shell om juist nu in zee te gaan met Navads is de opkomst van connected cars. Analyst Gartner meldt dat in 2020 er 220 miljoen auto’s online connected verbonden zullen zijn. Deze auto’s zullen ook in staat kunnen zijn om realtime benzineprijzen op te vragen. Voor de benzinestations van Shell is het dus extra belangrijk om altijd en goed vindbaar te zijn met de juiste info.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie