Nederlanders kopen 23% meer online

Online bestedingen passeren de grens van 20 miljard euro in 2016.

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels die online producten en/of diensten verkopen. Dit blijkt uit cijfers van de , het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.  

De online bestedingen  stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Gepasseerde grens

In het vierde kwartaal van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder in dit kwartaal een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen. Online groeit hiermee in het vierde kwartaal met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van 20 miljard euro.

Drijfveer

Wanneer er naast de online ontwikkelingen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de uitgaven in de fysieke winkelstraat, is te zien dat de offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 nagenoeg stabiel zijn gebleven (-1 procent). De groei van het online kanaal is hiermee dus direct de grootste drijfveer achter de groei van de totale consumentenbestedingen in de detailhandel.

Gino Thuij (GfK): ‘De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.’

De totale online bestedingen kunnen worden onderverdeeld in producten en diensten. Er werd in 2016 in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten, zoals IT, schoenen en telecom. Daarnaast werd er 9,15 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. De online bestedingen aan producten lieten in 2016 een sterkere groei zien (+25 procent) dan de online bestedingen aan diensten (+19 procent).

 

Schoenen

In termen van groei staan uitgaven aan schoenen & lifestyle-producten op nummer één. Nederlanders kochten in 2016 voor 926 miljoen euro online aan schoenen, versus 642 miljoen euro in 2015. Wel zien de onderzoekers het aantal online aankopen harder stijgen (+49 procent) dan de bestedingen, waaruit kan worden opgemaakt dat de gemiddelde prijs per online aankoop binnen dit segment licht aan het dalen is (-3 procent).

Speelgoed

Deze trend is volgens de onderzoekers ook te zien als het om speelgoedaankopen gaat. De online uitgaven hieraan stegen van 213 miljoen euro in 2015 naar 275 miljoen euro in 2016, een toename van 29 procent. Tegelijkertijd is het aantal online aankopen met 59 procent toegenomen, waardoor de gemiddelde prijs per aankoop daalt van 115 euro in 2015 naar 93 euro in 2016.

Onderzoek
Het Thuiswinkel Markt Monitor-onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie