Dag-bladen

Dat er gedoe is in dagbladenland dat is geen nieuws. Wat wel nieuws, is dat de ‘pers-verse’ directeur Wouter van der Meulen van de Persgroep Advertising uitspraken doet. Geen ‘pappen en nathouden-uitspraken’ maar echte uitspraken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De uitspraken van Wouter van der Meulen zijn zelfs doorspekt met een mening… dat zijn we niet gewend. Opmerkelijk omdat het uit zijn mond komt en vanuit zijn positie. En dat is nieuw want er werd voorheen voornamelijk verdedigend en behoudend bestuurd in dagbladenland. Ik kan iedereen aanraden te lezen. Het kost je 10 minuten, er worden aardige vragen gesteld en hij durft echte antwoorden te geven.

Zo zegt de heer Van der Meulen bijvoorbeeld geen toekomst te zien voor de papieren krant, het gaat in de discussie om het journalistieke domein, niet om het distributiemodel. Een korte recap van zijn uitlatingen:
- Er zal een businessmodel komen waar we nu nog niet eens aan denken.
- We zijn het geloof in de maakbaarheid van onze eigen producten kwijtgeraakt. We hebben ons erbij neergelegd dat de oplages dalen en dat is schokkend.
- Het aantal mensen dat hoogwaardige kwalitatieve informatie tot zich neemt, neemt behoorlijk af.
- Als we iets aanbieden moet het werken.

Yes… er gaat eindelijk wat gebeuren in dagbladenland. Dat moet ook want nog even en we kunnen niet meer spreken van een dagbladenland maar van een dagbladprovincie. De sector staat aan de vooravond van een enorme krimp en reorganisatie. De reorganisatie is al gaande maar de shake-out moet nog komen.

Ik ben blij met eens een ander geluid. Het spreekt vanuit kracht en passie van eigen kunnen. Al lijken er hier en daar een paar conflicterende uitspraken te staan. Ook mis ik daadwerkelijke plannen. Wat doe je concreet met de uitspraak: ‘als we iets aanbieden moet het werken’? Gaat de Persgroep Advertising effectiviteit monitoren of garanderen?

Dat zou geweldig zijn, maar zet dan de eerste stappen! Stoer om te zeggen dat het niet om het distributiemodel gaat en het krantenpapier dus niet heilig is. Maar komt de Persgroep dan binnenkort op de tv? Krijgt dagblad Trouw eindelijk zijn eigen nieuwsprogramma (Trouwens) op de vooravond op de KRO?

Als de consument steeds minder wil betalen voor nieuwsgaring zullen er andere verdienmodellen uitgerold moeten worden. Daar worden verder geen uitspraken over gedaan. Het zou van visie getuigen als de heer Van der Meulen dat wel zou doen. Ik ben namelijk vooral benieuwd naar de plannen en de concreetheid daarvan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie