Zo zet je een bedrijf (online) in de etalage

Een ondernemer heeft geen moeite om zijn product te verkopen. Toch blijkt het verkopen van het eigen bedrijf nog best lastig. Hoe zet je een goede online marketingcampagne voor een bedrijfsverkoop op?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondernemers weten prima hoe ze hun producten of diensten moeten verkopen. Sterker nog, de MKB-ondernemer speelt vaak een grote rol in de marketing- en salesactiviteiten van zijn onderneming. Hoe kan het dan dat wanneer ze hun bedrijf willen verkopen (vanwege leeftijd, een nieuwe uitdaging of simpelweg cashen), veel ondernemers geen idee hebben waar ze moeten beginnen? Achter een bedrijfsverkoop dient een slim marketingplan liggen. Zie de verkoop van een bedrijf als het lanceren van een nieuw product of dienst: niemand weet er nog van, maar de bekendmaking moet de doelgroep wegblazen.

Bedrijfsprofiel
De overnamemarkt is redelijk ondoorzichtig, omdat het zich grotendeels achter de schermen afspeelt. Een ondernemer moet dus zelf het heft in handen nemen; iets wat de meeste entrepreneurs gelukkig al jaren gewend zijn. Daar komt bij dat er tegenwoordig genoeg online mogelijkheden zijn om een , namelijk online databanken waar een verkopende ondernemer zijn eigen bedrijf kan presenteren aan de doelgroep (potentiële kopers).

Om een bedrijf online in de etalage te zetten, begint de marketing met het opstellen van een teaser. Zo’n teaser is een korte beschrijving van het bedrijf én de eerste stap van informatieverstrekking richting potentiële kopers. In dit bedrijfsprofiel staat een omschrijving van de bedrijfsactiviteiten, de kerncijfers als omzet en aantal FTE, de bijzonderheden als onroerend goed, de reden van de verkoop, het profiel van de koper en eventueel een vraagprijs.

Het doel van de teaser is de interesse te wekken van kandidaat-kopers voor een overname van het bedrijf. Uiteraard mag, zoals in elke marketingcampagne, in het bedrijfsprofiel de pluspunten van de onderneming aangedikt worden, maar er mag geen valse informatie in staan. Een slimme koper haalt deze onwaarheden feilloos naar boven.

Anonieme marketing
Een veelgehoord geluid onder ondernemers is dat niemand mag weten dat hun bedrijf te koop staat, omdat dit voor onrust zorgt onder personeel, leveranciers en klanten. Daarom is het plaatsen van zo’n online bedrijfsprofiel momenteel een ideale kans voor ondernemers, want dit kan op anonieme basis worden gerealiseerd. Het is wel zaak om genoeg informatie te verstrekken zodat potentiele kopers een goed beeld krijgen van het bedrijf, maar niet teveel informatie prijsgeven zodat de onderneming herkend wordt.

Nog een praktische tip voor verkopende ondernemers: bedenk goed welke contactgegevens u onder de anonieme teaser zet. Uw zakelijk e-mailadres is geen goed idee, evenals het telefoonnummer van het bedrijf. Gebruik uw persoonlijke gegevens, maar realiseer u wel dat een huistelefoonnummer makkelijk op te sporen is via internet. Ook een e-mailadres waar uw volledige naam in voorkomt, is simpel te googelen.

Met een marketingplan blijft een ondernemer zelf aan het stuur en vergroot hij de kans om (wereldwijd) kandidaat-kopers te bereiken. Bedenk dus niet allerlei bezwaren als u uw bedrijf wilt verkopen, maar ga de online overnamemarkt op. Kom in ieder geval in actie, want de kans dat u zomaar een telefoontje krijgt van de ideale koper is bijzonder klein.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie