Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week was in VPRO's Tegenlicht te zien hoe Philips in navolging van business-guru Prahalad 'de laatste markt' opgaat in India. Via direct-selling verkoopt Philips een inventief houtoventje en een oplaadbare spaarlamp aan arme Indiërs. Het mes snijdt aan twee kanten: Indiërs met een (zeer) kleine beurs hebben toegang tot nieuwe technologie en comfort en kunnen met de doorverkoop iets verdienen, terwijl Philips een positie verovert op deze belangrijke markt. Dit prachtige MVO-voorbeeld deed mij terugdenken aan een recente uitspraak van een KLM-directeur. Deze stelde dat duurzaamheid lastig in te vullen was in de luchtvaartsector, omdat 'in deze sector de spaarlamp nog niet is uitgevonden'. Dat gaat er bij mij dus echt niet in.

Op de middellange afstand is er bijvoorbeeld de Highspeed-trein met een CO²-uitstoot circa 10 maal lager dan het vliegtuig. Transatlantisch werd er ongeveer honderd jaar geleden al gevlogen met de Zeppelin, ik vermoed met een minimale uitstoot. Bovendien: waarom zitten er geen zonnepanelen op vliegtuigen? Kun je grotere vliegtuigen ook bij de start - wanneer verbranding en lawaai maximaal zijn - katapulteren, net als zweefvliegtuigen? Enfin, om maar aan te geven dat de luchtvaartsector het antwoord niet zal vinden zolang ze niet naar de alternatieven wil kijken. Dus, AirFrance/KLM, kom eens door met de opdracht tot de bouw van het eerste hybride vliegtuig bij Airbus; open de Zeppelin-lijn van Hotel New York (R'dam) naar Ellis Island (NY), of voer gewoon het aloude Air-Rail-ticket weer in. In alle gevallen ook communicatie-succes gegerandeerd. Koninklijke? Noblesse oblige!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie