Marcommeter #11: 'Ratio is niet leidend'

Draait het bij verkiezingen meer om emotie dan om de ratio? En zou dat de verbazingwekkende opmars van Diederik Samsom verklaren? Of de uitspraak van Mark Rutte, dat Freek de Jonge wel 'heel erg van gisteren' is?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

DAVID SNELLENBERG: Stemmen is pure emotie zo blijkt. De stemwijzer en kieskompas hebben de gegevens prijsgegeven, en daar komt onder andere uit dat de PVV veel groter zou moeten zijn dan de peilingen aangeven, net als de SP. Ook Groenlinks zou op meer dan 10 zetels uitkomen. Fascinerend. Mensen zoeken een soort van nationale houvast om er daarna iets heel anders mee te doen, namelijk dit: je neigt naar één partij(leider) en kijkt dan of zijn/haar koers niet te veel afwijkt van je eigen standpunten. Als je bijvoorbeeld neigt naar Samsom, en uit de stemwijzer blijkt dat de PvdA op 2 of 3 staat dan kun je daar met een gerust hart op stemmen. Ratio is dus niet leidend, maar ondersteunend. En in die zin heeft Samsom wel heel goede kaarten. Hij is de verrassing, de nieuwe wind, het jonge gezicht, het soevereine verhaal. Emotie dus. Als ie op stemwijzer op nummer 2 of 3 eindigt, kan de ratio ook meedoen.

JAN KUITENBROUWER: Voor Mark Rutte is het maar te hopen dat de VVD alsnog de grootste wordt en hij weer even terug mag naar het Torentje. En dat hij daar dan lang genoeg mag verblijven om de herinnering te laten wegzakken aan de oliedomme uitspraak de hij afgelopen zaterdag bij ‘1 voor de verkiezingen’ deed: dat Freek de Jonge ‘heel erg van gisteren’ is. Veertig jaar seizoen na seizoen topcabaret maken - dat de media Mark Rutte maar tot op hoge leeftijd met die uitspraak mogen achtervolgen. Over naar de concurrentie. Samsom zijn ‘stumpspeech’. Voor de achtendertigste keer, vermoedelijk. Samsom wordt geprezen om zijn fabelachtige geheugen. Hier zie je de schaduwzijde. Hij spreekt niet met het publiek, hij maakt geen contact, hij is niet bezig iets teweeg te brengen in de zaal. De concentratie sluit hem mentaal af van zijn omgeving. De zaal is opvallend stil, als het publiek bij een concours hippique. Ze zitten in spanning: houdt hij het vol, maakt hij een fout? Tikt hij die oxer aan en gaat er een balk naar beneden? Wacht, houdt hij in? Een weigering? Aaaaah, nee, gelukkig! Samsom spreekt niet zijn supporters toe, hij doet een geheugenkür. De spotificatie van de politiek, ook hier.

HILDE ROOTHART: ‘Zeg, die sportzomer, is die nou nog niet afgelopen? Ik lees hier dat er nog maar twee deelnemers over zijn, Rutte en Samsom. De anderen hebben dan zeker van uitputting de strijd al opgegeven. O nee wacht, de verkiezingen natuurlijk weer. Weet je wat, doe het geluid maar uit. Dat welles-nietes, gekissebis en gefactcheck, dat weten we onderhand wel. Ja, veel beter zo. Nou die Samsom, die heeft wel een metamorfose ondergaan zeg. Wat tijd doorgebracht in de sportschool en eindelijk een goede kledingwinkel gevonden. Doet echt niet onder voor Rutte in z’n strakke pakken, hoor. Ha mijn iPad, tweede scherm erbij, ook leuk. Tja, dat gedraai van die Rutte, wel of geen hypotheekrenteaftrek, wel of geen Europa. Dat teflonlaagje en dat lachje, het is nu wel heel glad geworden allemaal. Wat zegt Samsom? Ja, dacht ik wel, hoofd en hart op de goede plaats. De man met het meeste zelfvertrouwen, dat zie je zo. Die gaat echt niet zo achter Merkel aanhuppelen als Mark. Of is The Voice al begonnen? Nou, dan maar ff een sms’je: 3131 SAMSOM. Zo, die verkiezingen hebben we ook weer gehad.’

is directeur van de Taalkliniek, voor strategische communicatie, en columnist van NRC Handelsblad en NCRV's Altijd Wat. is trendonderzoeker en oprichter van Trendslator. is oprichter en partner van Dawn.
Illustraties:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie