Whitepaper - Resultaten onderzoek ontwikkeling digital & social marketing in Nederland 2016

Resultaten onderzoek ontwikkeling digital & social marketing in Nederland 2016
Digitale transformatie anno 2016 – 2017

Welke kansen en uitdagingen zien marketeers voor 2017? Tijd voor weer een nieuw onderzoek naar de acceptatie van digital marketing.

Wat is de invloed van digital en social ontwikkelingen op B2B marketing? Dat vroegen wij ons vijf jaar geleden af. Natuurlijk, wij observeren markten, bedrijven en klanten, maar wat ervaren directie, ondernemers, managers en adviseurs bij de acceptatie en het toepassen van digital en social marketing? In 2016 hebben wij het onderzoek voor de vijfde keer op rij uitgevoerd en onlangs hebben we de nieuwe cijfers op een rijtje gezet. Dat geeft mooie doorkijkjes en inzichten door de jaren heen. Zo zagen we bedrijven in 2012 vooral worstelen met websites en social media. Vervolgens verschoof de aandacht naar mobile, waarna men dacht over nieuwe verdienmodellen met digital en social media. 2015 stond in het teken van ‘marketing als competentie en geen afdeling’. En wat staat er op de digitale marketingagenda voor het komende jaar? We zien inmiddels interessante trends en ontwikkelingen en deze delen we graag met u in dit whitepaper.

Integratie digitale concepten in de huidige organisatie en strategie

Wat we opmerken is dat het lastig is voor met name de bestaande organisaties om digital en social media en concepten te integreren in de marketingstrategie. Het blijft nog te vaak bij focus op de eigen website, email-marketing en een Facebook-pagina. Aan de andere kant zien we dat inmiddels de helft van de respondenten zegt hun digital marketing plannen succesvol implementeren. Klantdata is nog wel een punt op de agenda, het strategisch toepassen daarvan is voor velen nog altijd te hoog gegrepen. Daarnaast zijn er ‘culturele’ hobbels te nemen. Hoe overtuig je het management en hoe maak je een organisatie klantgerichter? De moderne marketeers van vandaag staan aan de wieg van nieuwe organisatievormen en een nieuwe marketingaanpak. Met deze whitepaper willen we door onderzoek en observatie de marketeer inspireren en concreet helpen met het maken van keuzes.

 

Resultaten onderzoek ontwikkeling digital & social marketing in Nederland 2016 aanvragen

Wij attenderen u erop dat wanneer u een document downloadt of op een andere wijze informatie aanvraagt, u door de auteur kunt worden benaderd. Voor overige voorwaarden kunt u onze privacy statement en voorwaarden raadplegen.

Dit is een bijdrage van

Beeckestijn Business School

Partner

Blijf op de hoogte