5 vragen over Cannes aan: Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design)

Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design gaat dit jaar voor de zesde keer naar Cannes Lions. Wat is zijn missie daar?

Waarom ga je naar Cannes, welke meetings en activiteiten heb je in de agenda?

Ik ga naar Cannes Lions om de successen van Nederlandse creativiteit te vieren, voor de relaties en nieuwe connecties, maar vooral omdat we daar de organiseren. Dat is een kleine creatieve handelsmissie die we voor het tweede jaar op rij ondernemen met de ADCN, Dutch Digital Agencies, IAA Nederland, Orange Lions, de VEA en Dutch Digital Design. We hebben een locatie met op de woensdag, donderdag en vrijdag een programma met hele gave cases en sprekers, gericht op het samenbrengen van Nederlandse en internationale bezoekers. Daarbuiten organiseren we een aantal acties om Dutch creativity online en offline onder de aandacht te brengen.

Waarover gáát Cannes eigenlijk, of waar zou het over moeten gaan?

Het festival zou moeten gaan over waar het vak  naartoe gaat, dat dus niet alleen inspeelt op de veranderingen in onze industrie die we al kennen, maar ook richting geeft en stuurt - zodat creatieven optimaal inspiratie op kunnen doen. Uiteindelijk zijn de prijzen nog steeds de meest prestigeuze voor creativiteit wereldwijd, dus het gaat ook om het vieren van succes. Maar eerlijk gezegd kunnen die bekende sterren die op het festival te zien wat mij betreft weggelaten worden: het kost wel een heleboel geld, maar voegt qua inspiratie voor creativiteit volgens mij helemaal niets toe aan de bezoekers.

Welke ontwikkeling in de industrie is je het meeste bijgebleven het afgelopen jaar?

Wat ik het meest interessant vindt is de ontwikkeling waarbij verschillende disciplines samen komen in een gezamelijk creatief proces om tot een creatieve oplossing te komen: dus designers, developers, architecten, copywriters, noem maar op. Dat leidt ook binnen het vakgebied digital design tot de meest innovatieve ontwikkelingen, waar de digitale en de echte wereld samen komen - via virtual reality, interactieve installaties en connected products. Dit leidt tot toepassingen en oplossingen die voorheen nog niet mogelijk waren, daar zit de vernieuwing.

Hoe doet Nederland het op het gebied van digitaal design internationaal?

We scoren goed op het internationale prijzentoneel op digitaal design, in de Cannes categorieën maar ook bij de Red Dot Awards, en laatst scoorde Nederland nog erg goed bij de . En ik hoor geluiden uit het vak dat er in het buitenland gezegd wordt dat is om op dat gebied projecten mee te doen - dat is natuurlijk wat we willen. We hebben ook een goed verhaal, wat we met Dutch Digital Design op podia in het buitenland vertellen, zoals laatst op Advertising Week in Londen. 

 



Sowieso doen we het goed in het buitenland met de Nederlandse bureaus die daar ondernemen, vestigingen hebben en nu openen, in een van de laatste edities van Adformatie stond daar een over.

Wat verwacht je van de prijzen die Nederland mee naar huis mag nemen?

Als ik kijk naar het werk wat op digitaal design gebied ingezonden is geef ik voor ING door J. Walter Thompson Amsterdam ​en Superhero Cheesecake een grote kans.

 



En natuurlijk de interactieve placemat voor McDonald’s door TBWA\NEBOKO en This Page Amsterdam.

 



Uiteindelijk vieren we met de Embassy of Dutch Creativity de successen voor Nederland, dus laten we er qua prijzen op inzetten dat we een hele grote stapel dikke vette prijzen terugvliegen!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie