Premium

(50 jaar TvM) De gestage opmars van de groene consument

Het beste uit 50 jaar Tijdschrift voor Marketing. Vandaag: ontmoet de cultural creatives.

Terwijl de gemiddelde marketeer duurzaam ondernemen nog steeds een onderwerp voor de boardroom vindt en zich vooral met omzet bezighoudt, is er een ‘nieuw’ soort consument geïdentificeerd die enorm veel belang hecht aan duurzaamheid. De Amerikaanse marktonderzoeker en socioloog Paul Ray ontdekte de ‘cultural creatives’, een subcultuur waar maar liefst 30 procent van de Amerikanen toe behoort. Maar ook in Nederland blijkt het om anderhalf miljoen consumenten te gaan. Hun besteedbaar inkomen is hoger dan gemiddeld, maar ze zijn ontevreden met het aanbod van bedrijven.

Auteur Karin Bosveld

Beeld Evalien Lang

 In het kader van ons 50-jarig jubileum herpubliceren we komende maanden artikelen uit Tijdschrift voor Marketing. Bekijk ze allemaal in het . Het jubileum meevieren? Bezoek het , 1 november aanstaande.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie